The Conjuring (2013) recensie

The ConjuringSpookverhalen (waargebeurd of ficitef) zorgen altijd voor vermakelijke films! Desalniettemin laat de uitwerking vaak veel te wensen over. Het horrorgenre is sowieso verpest door zeer matige films en onnodig veel sequels. Een reputatie die sommige filmmakers maar al te graag willen veranderen. Regisseur en schrijver James Wan heeft met horrorfilms zoals Saw (2004) en Insidious (2010) stappen in de goede richting gezet. Maar met The Conjuring laat hij echt zien dat het nog steeds mogelijk is om een angstaanjagende horrorfilm te maken.

Om in de buurt te komen van klassiekers zoals Rosemary’s Baby (1968) en The Exorcist (1973) moet je van goede huize komen, maar laat het maar aan James Wan over om het publiek de stuipen op het lijf te jagen. In de introductie van The Conjuring laat hij het publiek kennis maken met Ed (Patrick Wilson) en Lorraine Warren (Vera Farmiga). Paranormale onderzoekers die ooit de angstaanjagende haunting van de Perron familie heeft onderzocht. Dat de film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal en geschreven is naar aanleiding van de getuigenissen van Ed en Lorraine, maar ook die van dochter Andrea Perron, maken The Conjuring een stuk spannender.

Maar de film is sowieso spannend en zelfs angstaanjagend te noemen. Wanneer de familie Perron in hun nieuwe huis worden opgejaagd door geestverschijningen, schakelen zij de hulp in van de Warren’s. Paranormale onderzoekers die door de kerk zijn erkend en nu de taak krijgen om de kwaadaardige geest in het onderkomen van de Perron’s te verdrijven. En dat levert huiveringwekkende momenten op. De zogenaamde ‘jump scares’ontbreken niet, maar ook de complete sfeer van de film is naargeestig te noemen.

The Conjuring is dan ook geen film voor tere zieltjes. Bloederige tafarelen blijven achterwege, maar Wan laat het niet achterwege om de kijker zo nu en dan een angstaanjagende verschijning te tonen en scènes te creëren waarbij je het liefst veilig onder een dekentje wilt kruipen. Een film die zo spannend en eng is dat je daarna met een nachtlampje aan naar bed gaat en ieder piepje of kraakje die je in jouw huis hoort je hart sneller doen laat kloppen. Daarom een puike film voor de liefhebbers van dit genre.

4