The Conjuring 2

The Conjuring 2 (2016) Blu-ray Disc recensie

Ik heb het volgens mij weleens eerder geschreven dat ik gek ben op spookverhalen. Of beter gezegd, films met spookverhalen. Het is daarom ook niet zo vreemd dat ik films zoals Insidious en The Conjuring enorm kan waarderen. Het succes van de laatstgenoemde horrorfilm maakte de weg vrij voor het vervolg dat dit jaar in de bioscoop verscheen. Helaas heb ik de door James Wan geregisseerde prent op het grote scherm gemist, maar nu deze op DVD en Blu-ray Disc is verschenen, is het ook een mooi moment om te kijken of The Conjuring 2 net zo indrukwekkend is als zijn voorganger.

Voor het vervolg keren Patrick Wilson en Vera Farmiga terug als de paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren. Personages die gebaseerd zijn op de gelijknamige paranormale onderzoekers die de meest historische en meest bekende zaken hebben onderzocht. Daaronder de bezeten Raggedy Ann pop Annabelle die in het eerste deel van The Conjuring centraal stond en wegens het succes ook een eigen film kreeg. In het tweede deel hebben de filmmakers gekozen om één van de meest vreemde zaken in Engeland te verfilmen te weten The Enfield Haunting.

The Conjuring 2 begint voortvarend met een blik op het onderzoek van de Warren’s die de bizarre gebeurtenis in het wereldberoemde spookhuis Amityville hebben onderzocht. Door de afgrijselijke gebeurtenissen in het huis besluit het duo om geen nieuwe zaken meer aan te nemen, maar als zij ontdekken dat de jonge Janet Hodgson (Madison Wolfe) het doelwit is van een duistere demon, besluiten Ed en Lorraine om naar Engeland te gaan en om de zaak te beoordelen. Wanneer hun bevindingen erop wijzen dat de zaak authentiek is zullen zij er alles aan doen om de geest uit te drijven. Maar als er aanwijzingen van een grap zijn moeten zij in opdracht van de kerk waar zij voor werken de zaak laten varen.

De spanning is om te snijden en de film is soms doodeng. Men weet opnieuw de spanning goed op te bouwen en met behulp van overtuigende special effects worden vermeende paranormale activiteiten die tijdens The Enfield Haunting hebben plaatsgevonden nagebootst. Het acteerwerk is eveneens dik op orde en dat draagt zeker bij aan de overtuigende en huiveringwekkende sfeer van The Conjuring 2. Vooral de jonge Madison Wolfe doet het meer dan uitstekend als de bezeten Janet Hodgson. Dat de minder overtuigende CGI op een aantal momenten voor een kleine teleurstelling zorgen neem ik dan maar voor lief.

James Wan en het team schotelen de verwende filmkijker opnieuw een uitstekende en angstaanjagende horrorfilm voor en het smaakt zeker naar meer! Voordat er überhaupt gesproken kan worden over The Conjuring 3 moeten we eerst geduldig afwachten of de spin-offs Annabelle 2 en Valak een succes gaan worden, maar tot die tijd kunnen we herhaaldelijk genieten van deze vermakelijke horrorfilm die vanaf heden verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Deze uitvoering bevat een glasheldere beeldkwaliteit en een subliem geluidsspoor dat de naargeestige sfeer goed weet te versterken. En de schijf staat bomvol interessante extra’s zoals het verhaal achter The Enfield Poltergeist, het creëren van The Conjuring 2, diens personages en de spookachtige geluidseffecten en een aantal verwijderde scènes.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3 gedachten over “The Conjuring 2 (2016) Blu-ray Disc recensie