The Cleansing Hour (2019) recensie

Wanneer wordt een horrorfilm als een B-film bestempeld? Wanneer het acteerwerk benedenmaats is, de special effects en de make-up effecten niet aan de hoge standaarden voldoen en het verhaal niet heel interessant is. De door Damien LeVeck geregisseerde horrorfilm The Cleansing Hour loopt het risico om eveneens als B-film te worden bestempeld. Ondanks dat de film niet aan de eerdergenoemde criteria voldoet.

Livestream

Livestreamen is op de dag van vandaag razend populair. Op bekende kanalen zoals Facebook, Instagram en YouTube, kunnen gebruikers kijkers live laten meekijken naar wat zij aan het doen zijn. Voor Max (Ryan Guzman) is het een uitgelezen kans om via de welbekende platformen een liveshow te geven. Een liveshow die volledig in het teken staat van een duiveluitdrijving. Hij doet zich voor als een priester die vermeende bezeten mensen voor de cameralens verlost van demonen.

Confrontatie

Hoewel de show goed in elkaar steekt en nep is, is het plezier van korte duur als Max oog in oog komt te staan met actrice die echt door een demon bezeten is. Het gruwelijke en sadistische wezen houdt Max en zijn stap in de greep terwijl zij met maximale inspanningen proberen om de demon te verdrijven. Onder het oog van miljoenen volgers die live meekijken en er geen weet van hebben dat wat er zich op het scherm afspeelt echt is.

Steekt goed in elkaar

The Cleansing Hour is niet alleen een originele film, maar met een minimaal budget ook enorm goed in elkaar gezet. Het verhaal is goed uitgewerkt, het acteerwerk is op orde en ook de visuele effecten zijn van een hoog niveau. Ondanks dat het goed te zien is dat het budget beperkt was, scoort The Cleansing Hour op een hoop punten een ruime voldoende. Het is dan ook een filmpje dat menig horrorliefhebber weet te bekoren. Vooral wanneer paranormale activiteiten en geestuitdrijvingen helemaal jouw ding is.

Waardering: 3 uit 5.