The Cleaning Lady (2018) recensie

De filmposter van The Cleaning Lady is uitnodigend. Een gemaskerd personage dat bebloede handschoenen draagt wekt enige nieuwsgierigheid. Is dit de volgende krankzinnige seriemoordenaar die zich gaat scharen in het rijtje van welbekende personages zoals Ghostface, Michael Myers en Leatherface? Helaas is dat niet het geval. Ondanks dat het personage een maniakale en ietwat obsessieve moordenares is. De film van regisseur Jon Knautz schiet op een groot aantal fronten flink tekort om The Cleaning Lady te bestempelen als een waardevolle toevoeging aan het horrorgenre.

Schoonheidsspecialiste Alice (Alexis Kendra) heeft het moeilijk als zij tot over haar oren verliefd is op Michael (Stelio Savante). Een getrouwde man die haar niet met rust laat, maar ook zijn vrouw niet wilt verlaten. Om haar gedachten te verzetten sluit Alice een onwaarschijnlijke vriendschap met Shelly (Rachel Alig). Een verlegen brandwondenslachtoffer dat klusjes in het appartementencomplex van Alice verricht. Shelly’s eigenaardigheden worden geaccepteerd, maar Alice krijgt de verrassing van haar leven als haar nieuw verworven vriendin haar ware aard toont.

Traag

Het eerste grote mankement van The Cleaning Lady is dat de film enorm traag is. Het verhaal komt langzaam op gang en in alle eerlijkheid zijn zowel de personages als het acteerwerk van hoofdrolspelers Alexis Kendra en Rachel Alig niet goed genoeg om de interesse van het publiek vast te houden. Met in het achterhoofd houdende dat het een horrorfilm is wacht ik dan ook op het moment dat het bloedvergieten plaatsvindt. Maar geduld is een schone zaak, want het duurt wel even voordat Shelly haar krankzinnige kant toont.

Overkill aan uitleg

Als Shelly eenmaal op gang komt wordt het wachten wel uitstekend beloond met gruwelijke fragmenten en bloederige beelden. Het is dan ook jammer dat het gepaard gaat met enorm veel tekst en uitleg over hoe Shelly ernstig is verbrand en waarom ze zo krankzinnig is geworden. Een beetje mysterie was wel fijn geweest, want dat zou het personage een stuk angstaanjagender maken. Het is dan ook jammer dat de filmmaker ervoor kiest om alles uit de doeken te doen en geen moeite lijkt te nemen om het toch wel interessante concept om te toveren in een goede psychologische thriller met een vleugje horror.

Waardering: 2 uit 5.
Ko-Fi