The Circle (2017) recensie

The CircleConnectiviteit. We hebben er allemaal mee te maken. De drang om continu online te zijn. Onze Facebook-pagina’s te checken en honderden keren per dag op het scherm van jouw smartphone te kijken of er geen berichtje is. In het verleden kon je in een bus, trein of tram nog een gesprekje aankopen met je onbekende reisgenoot, maar tegenwoordig zit iedereen in zijn eigen wereldje. En we uploaden alles maar op social media. Waar we zijn, wat we doen en met wie. Privacy is er niet meer. Een boodschap die duidelijk naar voren komt in de thriller The Circle.

The Circle is het machtigste IT bedrijf ter wereld. Ze bouwen revolutionaire software en hardware die de consument in staat stelt om 24 uur per dag online te zijn. De ambitieuze Mae (Emma Watson) wordt gerekruteerd door het miljardenbedrijf en ze groeit al snel uit tot het lievelingetje van directeur Eamon Bailey (Tom Hanks). Al gauw raakt Mae betrokken bij een revolutionair experiment dat ervoor zorgt dat mensen niet alleen 24 uur per dag online zijn, maar ook werkelijk alles delen. Op de tijd die ze op het toilet doorbrengt na dan.

Mae komt al snel tot de ontdekking dat het briljante plan een keerzijde heeft en de beslissingen die zij moet nemen zal haar leven en dat van haar familieleden ingrijpend veranderen. Een interessante vraag die de kijker zichzelf ook mag afvragen. Moeten we altijd alles delen op social media? Is online zijn zo belangrijk voor ons? Moeten we niet iets vaker de deur uit of in ieder geval genieten van de wereld waar wij ons alleen nog doorheen Googelen, Facebooken en Whatsappen? Daarom is The Circle een interessante film. Het verhaal over continu online zijn en werkelijk alles delen met het Internet is extreem, maar toekomstmuziek als we niet oppassen dat soortgelijke machtige bedrijven dezelfde koers gaan varen als dat het fictieve bedrijf in de door James Ponsoldt geregisseerde film dat doet.

Maar als spannende thriller waarin een nieuwe werkgeefster het opneemt tegen haar werkgevers die de waarheid verschuilen, slaagt The Circle allerminst. Mede te wijten aan het toch wel matige acteerwerk van Harry Potter-actrice die haar stinkende best doet om haar Engelse accent te verbergen. Tom Hanks is daarentegen als charismatische CEO Aemon Bailey – een mix van Facebook-bedenker Mark Zuckerberg en Apple-founder Steve Jobs – uitstekend gecast. Helaas is het niet voldoende om The Circle te bestempelen als een topper, maar voor een keertje is de film best te pruimen.

Met dank aan Remain in Light voor de kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc.