The Cable Guy (1996) recensie

The Cable GuyIn het komediegenre waren de jaren ’90 het domein van Jim Carrey. De komiek liet zich van zijn beste kant zien in sterke komedies zoals Ace Ventura: Pet Detective, diens vervolg en The Mask. Maar in 1996 liet hij met de hoofdrol in de drama/komedie The Cable Guy ook een andere kant van zich zien. Hoewel, de door Ben Stiller geregisseerde film vol zit met grappen en grollen, is de film ook serieuzer en op een aantal momenten zelfs spannend te noemen.

Na zijn relatiebreuk moet Steven (Matthew Broderick) op eigen benen staan. Hij huurt een nieuw appartement en hij laat de lokale kabelman zijn televisie installeren. Zo ontmoet hij Chip (Jim Carrey). Een eigenaardige installateur, die al vanaf de eerste kennismaking Steven als zijn nieuwe beste vriend ziet. Ondanks dat het vrij onschuldig lijkt, begint Chip’s gedrag vreemde vormen aan te nemen en het lijkt er met de dag steeds meer op dat Steven wordt gestalkt. Hij wil dan ook het liefste dat Chip hem met rust laat, maar de doortastende kabelman accepteert geen ‘nee’ als antwoord.

Het drama is de basis van The Cable Guy. Ondanks dat de film enorm veel humor bevat en Jim Carrey zich op dat vlak laat gelden. Het stuntelige gedrag en de maffe imitaties van bekende filmfiguren en filmfragmenten, zorgen voor enorm veel humor. Carrey kreeg ook in veel momenten de vrije hand om te improviseren dat leveren leuke fragmenten op. Maar het verhaal over de stalkende Chip ligt vrij zwaar op de maag terwijl er ook momenten zijn die als spannend kunnen worden bestempeld. Dat maakt The Cable Guy tot op zeker hoogte ook een thriller.

Dat The Cable Guy een ijzersterke film is, is te danken aan het meer dan overtuigende acteerwerk van Carrey. Die met deze rol laat zien dat hij meer kan dan de lolbroek uithangen. Dat liet hij al eerder zien met zijn vertolking van Batman’s aartsvijand The Riddler in de actiefilm Batman Forever, maar in The Cable Guy komt ook zijn gemene streek goed naar voren. Het acteerwerk van Matthew Broderick en ondersteunde acteurs, zoals Jack Black en Leslie Mann zijn te verwaarlozen, maar dat mag de pret zeker niet drukken. The Cable Guy is een topper. Dat staat buiten kijf.

3.5