The Bygone (2019) recensie

Onlangs verscheen The Bygone op een kwalitatief goede DVD. Het is een combinatie van een drama, een liefdesverhaal en een western. Waarin ook nog eens serieuze thema’s , zoals gedwongen prostitutie en mensenhandel centraal staan. Het is letterlijk en figuurlijk een duistere film. Die op een aantal momenten lastig te volgen is, maar ook de nodige vaart mist. Of de film van schrijvers en regisseurs Graham en Parker Phillips een kijkbeurt waard is, lees je in mijn recensie.

Wild West

In het westen van de Verenigde Staten worden jonge meisjes uit het reservaat onder valse voorwendselen meegenomen en zij belanden in de prostitutie. Om vooral de oliewerkers, die de nieuwe pijpleidingen aanleggen te vermaken. Een doortastende cowboy, die niet alleen in de schulden zit, maar ook Indiaanse roots heeft, besluit om een jongedame in nood te helpen. Met alle gevolgen nadien. Een bittere strijd tussen de goedaardige ranch-eigenaar en de pooier is onvermijdelijk. Terwijl de lokale autoriteiten de criminele activiteiten in hun district in de kiem proberen te smoren.

Moderne western

The Bygone kan ik het beste omschrijven als een moderne western. Waarin wagens de paarden en een moderne bordeel de klassieke saloon hebben vervangen. Niettemin lopen de personages in cowboy kleding en bij een meningsverschil wordt de revolver al snel getrokken. In deze toch wel duistere setting is de cowboy, die het Indiaanse meisje uit de klauwen van haar pooier wilt redden, het lichtpuntje. Onzelfzuchtig en doortastend doet hij er alles aan om haar te redden. Zelfs als daarmee zijn eigen leven op het spel komt te staan.

Er was meer mogelijk geweest

Door het trage tempo is het soms lastig om de volledige aandacht erbij te houden. Een aantal actiescènes schudden je weer even wakker, maar de lange en vaak nietszeggende dialogen tussen de personages zorgen ervoor dat de film te vaak zijn momentum verliest. Het acteerwerk is op orde hoewel, ik nooit de liefde tussen de cowboy en het Indiaanse meisje volledig heb geloofd. Wellicht was het verhaal indrukwekkender geweest als er chemie tussen de hoofdrolspelers aanwezig was. Visueel gezien is The Bygone een topper. Ondanks dat veel scènes te donker zijn om goed te kunnen volgen. Maar door de vele minpuntjes slaagt de film niet volledig en overheerst het gevoel dat er veel meer mogelijk was geweest.

Waardering: 2.5 uit 5.
The Bygone
Black Friday 2020Black Friday 2020