The Bye Bye Man (2017) recensie

The Bye Bye ManVorig jaar sprak ik met acteur Doug Jones op het evenement Dutch Comic Con in Utrecht en in dit gesprek had de Hellboy-acteur het over het project The Bye Bye Man. Een spannende horrorfilm waarin hij de titelrol speelt. Sindsdien keek ik er enorm naar uit om Doug Jones in actie te zien, maar het duurde wel even voordat de film ook in Nederland te zien was. Na een zeer korte draaiperiode in de bioscoop verschijnt The Bye Bye Man op een kwalitatief goede Blu-ray Disc en de grote vraag is natuurlijk of deze de hoge verwachtingen die ik had waarmaakt.

Het verhaal draait om de jonge studenten Elliot (Douglas Smith), John (Lucien Laviscount) en Sasha (Cressida Bonas) die besluiten om de campus in te ruilen voor een eengezinswoning. Al vanaf de eerste nacht voelen zij zich niet prettig in het huis waar een heftig drama heeft afgespeeld. Elliot komt al snel tot de ontdekking dat de vorige bewoners het slachtoffer zijn geworden van The Bye Bye Man. Een wezen dat ontwaakt en op je jaagt als je zijn naam kent. Terwijl hij er alles aan doet om de naam van The Bye Bye Man geheim te houden, krijgt het bovennatuurlijke wezen het toch voor elkaar om opnieuw toe te slaan.

Laat ik voorop stellen dat The Bye Bye Man geen fantastische horrorfilm is, maar vermakelijk is deze zeker! De film bevat een bepaalde sfeer die lastig te omschrijven is, maar de onderhuidse spanning is voelbaar. De slachtpartijen komen expliciet in beeld hoewel het naar mijn mening soms net iets te braaf is. Het had allemaal wel ietsje harder gemogen. Daarnaast is het acteerwerk van de jonge hoofdrolspelers niet altijd even overtuigend te noemen hoewel Doug Jones, die met behulp van mooie effecten is omgetoverd in een wanstaltig en angstaanjagend wezen dat zo nu en dan glorieus in beeld komt, als het indrukwekkende titelpersonage prima tot zijn recht komt.

The Bye Bye Man is dus een prima filmpje om even mee te pakken en zeker de horrorfans zullen een hoop kijkplezier beleven. De Blu-ray Disc is een nette release met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, maar het is jammer dat deze geen interessant bonusmateriaal bevat.

Met dank aan Remain In Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 thoughts to “The Bye Bye Man (2017) recensie”