The Brothers Grimsby (2016) Blu-ray Disc recensie

The Brothers GrimsbyHij speelde de maffe Italiaanse barbier Pirelli, het Oostenrijkse model Brüno, de idiote rapper Ali G en natuurlijk de hilarische Kazachse televisiester Borat! Sacha Baron Cohen is beroemd om zijn uiteenlopende typetjes en met de hoofdrol in de door hem geschreven actiekomedie The Brothers Grimsby creëert de Brit de grappige asociale en fanatieke voetbalsupporter Nobby. Nobby heeft maar liefst 11 kinderen die hij bij naam niet kent en het voetbal is hem heilig. Alles moet daar ook voor wijken. Maar als hij de kans krijgt om herenigd te worden met zijn broer die hij al in jaren niet heeft gezien, dan grijpt Nobby die kans met beide handen aan.

Het enige probleem is dat zijn broer Sebastian (Mark Strong) een geheime agent is die voor een belangrijke missie een huurmoordenaar in de kraag moet vatten. Met de bemoeienissen van Nobby loopt de hele operatie in de soep en al gauw raakt de hooligan betrokken in een internationaal complot. Sebastian wordt opeens het doelwit van zijn organisatie als hij wordt verdacht van moord. Samen met zijn ietwat krankzinnige broer moet Sebastian zijn onschuld zien te bewijzen en de echte daders ontmaskeren.

The Brothers Grimsby is dan ook een actiekomedie waarin de spectaculaire momenten worden afgewisseld met enorm veel humor. Toch haalt deze film het niveau van een Borat of Brüno niet en dat heeft er mee te maken dat de makers de film soms iets te serieus nemen. Het verhaal en de actiemomenten kunnen net zo goed geschreven zijn voor een James Bond-film terwijl de heren in de volgende scène van heel dichtbij getuige zijn van een olifantenorgie. Tja, dat werkt toch niet helemaal als je het mij vraagt. Ik had toch iets meer gehoopt op een film zoals Borat waarin veel grappen gepaard gingen met de authentieke reacties van nietsvermoedende bezoekers die in het geheim gefilmd werden.

Toch is The Brothers Grimsby wel een vermakelijk filmpje die je gerust een keertje mee kunt pakken. Zeker als de combinatie actie en komedie jou goed bevalt. Sacha Baron Cohen en Mark Strong vullen elkaar wel prima aan en de Brit die we onder andere kennen uit Kingsman: The Secret Service en Sherlock Holmes, kan ook enorm grappig uit de hoek komen. De rollen van Rebel Wilson als Nobby’s vrouw en Penélope Cruz als actrice Rhonda George zijn helaas te verwaarlozen, want beide actrices krijgen nauwelijks de tijd om zich te laten gelden. The Brothers Grimsby is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc met een aantal interessante extraatjes.

Score: 6,0

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 thoughts to “The Brothers Grimsby (2016) Blu-ray Disc recensie”