The Boy (2016) recensie

The BoyEnge poppen eisen wel vaker een hoofdrol op in horrorfilms. Dan denk ik even aan de angstaanjagende clown in de klassieker Poltergeist, de wereldberoemde Good Guy Chucky uit Childโ€™s Play en natuurlijk Annabelle die recentelijk in The Conjuring de kijkers de stuipen op het lijf heeft gejaagd. In The Boy van regisseur William Brent Bell zorgt de vreemde pop Brahms voor vreemde activiteiten in en rondom het Engelse landhuis waar het Amerikaanse kindermeisje Greta tijdelijk verblijft.

Lauren Cohan speelt sinds 2011 de rol van Maggie in de fantastische televisieserie The Walking Dead en ze speelt deze rol zeer verdienstelijk. Met de hoofdrol in The Boy heeft ze haar eerste hoofdrol in een horrorfilm te pakken en ze doet het zeker niet onaardig als het kindermeisje Greta. Ze krijgt de vreemde opdracht om voor de pop, die door Mr. en Mrs. Heelshire wordt behandeld als hun eigen zoon Brahms, te zorgen. Brahms kwam op achtjarige leeftijd op gruwelijke wijze om het leven door een brand en sindsdien probeert het echtpaar het verlies te verwerken.

Terwijl de Heelshires van een welverdiende vakantie gaan genieten krijgt Greta de verantwoordelijkheid om het huishouden te regelen en voor Brahms te zorgen. De eerste dagen verlopen nog rustig, maar al gauw gebeuren er vreemde dingen in het huis zoals haar rode jurk die spoorloos verdwijnt, de zoldertrap die opeens geopend is en vreemde geluiden die heel erg op de stem van een klein jongetje lijken. Samen met de lokale boodschappenjongen Malcolm, een rol die goed wordt ingevuld door Rupert Evans, gaat Greta op onderzoek uit.

Bell probeert de spanning op te bouwen, maar de film is te traag om de kijker op het puntje van zijn of haar stoel te houden. Het is bewonderenswaardig dat de filmmaker niet kiest voor de eenvoudige weg en zijn film volpropt met schrikmomenten die je van mijlenver ziet aankomen, ondanks dat de griezelige setting er zich uitstekend voor leent om de kijker zo nu en dan de blubber te laten schrikken. Toch had de film iets meer body gehad als hij dat wel had gedaan. Het acteerwerk is dan wel op orde en het verhaal is ook prima uitgewerkt. Echter is het niet voldoende om The Boy te bestempelen als een topper in het genre. Ondanks dat er aan het einde van de film nog wel een leuke en verrassende plottwist aanwezig is.

4 thoughts to “The Boy (2016) recensie”