The Bourne Identity

The Bourne Identity (2002) recensie

Robert Ludlum schreef in de jaren ’80 en ’90 de verhalen over de Amerikaanse spion Jason Bourne waarvan het eerste deel in 2002 door regisseur Doug Liman (Mr. & Mrs. Smith, Jumper) werd verfilmd. Terwijl Brad Pitt bedankte om de rol van Bourne op zich te nemen kroop Matt Damon in de huid van de hoofdprotagonist die daarna in nog eens 3 vervolgdelen zou aantreden. Begrijpelijk gezien het feit dat The Bourne Identity niet alleen een vermakelijke, maar ook een succesvolle spionagethriller is.

Een onbekende en zichtbaar aangeslagen man wordt door de vissers op zee aangetroffen. Hij heeft een aanslag op zijn leven ternauwernood overleeft en als hij eenmaal bij kennis is blijkt hij te lijden aan geheugenverlies. Hoewel hij ook ontdekt dat hij vreemde talen spreekt en zich aan boord de vissersboot prima weet te redden. Eenmaal op het vaste land aangekomen begint zijn speurtocht naar zijn ware identiteit, maar tijdens zijn zoektocht wordt hij het doelwit van gevaarlijke huurmoordenaars. Die door zijn werkgever zijn ingehuurd om hem uit de weg te ruimen. Terwijl het mysterie zich ontvouwt ontdekt hij dat hij Jason Bourne is. Een Amerikaanse spion die in zijn laatste missie heeft gefaald en sindsdien een risico vormt voor de CIA.

Spanning en sensatie

Zoals in de meeste spionagethrillers is er een goede balans tussen de actie en de spanning. Terwijl het verhaal interessant is en de kijker aan de buis gekluisterd laat zitten, wordt het publiek ook veelvuldig getrakteerd op spannende achtervolgingsscènes. Waarin de praktische effecten en geweldige stunts voor het vermaak zorgen. In dat opzicht weet Doug Liman niet alleen een zeer onderhoudende, maar ook een realistische film te creëren. Ondanks dat Jason Bourne op sommige momenten wel erg doortastend is en dingen doet die eigenlijk niemand anders kan. Dat is wellicht het minpuntje, want evenals in andere spionagethrillers heb je als kijker nooit het gevoel dat het verkeerd kan aflopen voor de hoofdprotagonist.

Damon

Dat Matt Damon de geschikte kandidaat is om in de huid te kruipen van Jason Bourne wordt al snel duidelijk. Zijn overtuigende acteerwerk draagt zeker bij aan het succes van The Bourne Identity en de 3 vervolgdelen waarin hij eveneens het personage speelt is het bewijs dat hij prima tot zijn recht komt in deze franchise. Hij weet de film dan ook prima in zijn eentje te dragen hoewel hij een uitstekende ondersteuning geniet van acteurs en actrices zoals Franka Potente, Chris Cooper, Brian Cox en Clive Owen. Na deze prettige hereniging met de film uit 2002 kan ik mij opmaken voor de vervolgdelen die als ik het mij goed herinner net zo vermakelijk zijn als dit eerste deel.

Waardering: 4 uit 5.