The Bodyguard

The Bodyguard (1992) recensie

The BodyguardDe jaren ’90 is de periode waarin mijn liefde voor films is ontwikkeld en uiteraard heb ik dan ook een groot aantal favorieten uit die periode. Daaronder de door Mick Jackson geregisseerde thriller The Bodyguard. Eén van de meest succesvolle en winstgevende films uit 1992 en de soundtrack is nog altijd de best verkochte te allen tijde. Uiteraard door de herkenbare en goede songs die door hoofdrolspeelster en zangeres Whitney Houston zijn gezongen. Met daaronder de hit ‘I Will Always Love You’ die ook de titelsong van de film werd.

Voormalige geheim agent Frank Farmer (Kevin Costner) werkt tegenwoordig als persoonlijke lijfwacht en hij is één van de beste in zijn vak. Wanneer hij wordt gevraagd om in dienst te treden bij zangeres en actrice Rachel Marron (Whitney Houston), krijgt hij te maken met een fanatieke fan. Die Rachel zonder dat ze daar weet van heeft stalkt en zelfs met de dood bedreigd. Frank doet er alles aan om haar te beschermen, maar de arrogante beroemdheid is niet van plan om mee te werken. Totdat ze tot de ontdekking komt dat zij en haar zoontje gevaar lopen.

Klassieker
The Bodyguard mag inmiddels wel een klassieker worden genoemd, maar is het ook een topper? Op financieel vlak scoort de film uitstekend, maar er zijn wel een paar punten van kritiek. Ondanks dat Kevin Costner de rol van de stijve Frank Farmer goed invult, was het acteerwerk van Whitney Houston niet bijzonder goed te noemen. Hoewel de liedjes die zij zingt prachtig zijn! En dat de inmiddels overleden zangeres kon zingen staat buiten kijf. Ondanks dat haar acteerwerk niet zo goed was, is er toch een chemie tussen de personages aanwezig. Het liefdesverhaal dat aanwezig is komt daarmee toch goed uit de verf hoewel de focus op de spanning ligt.

Spannend
The Bodyguard is immers een thriller. Waarin het obsessieve gedrag van een stalker met moordneigingen voor een constante dreiging zorgt. Er zijn een aantal spannende momenten te benoemen wanneer Frank de vermeende stalker op het spoor komt en als Rachel tijdens haar concerten en publieke optredens het slachtoffer wordt van dreigementen. Zoals de dreigbrieven die zij in haar kleedkamer ontvangt en er wordt zelfs een aanslag op haar leven gepleegd. De combinatie van de romantische en spannende momenten en de mooie liedjes maken The Bodyguard een veelzijdige film. Die enorm vermakelijk is en lekker wegkijkt. De schoonheidsfoutjes worden Jackson dan ook vergeven.

Waardering: 3.5 uit 5.