De GVR (2016) Blu-ray Disc recensie

De GVRThe BFG is de perfecte keuze om de koude decemberavonden door te komen als je een liefhebber bent van magische werelden vol met geweldige personages. Regisseur Steven Spielberg kroop voor de dertigste keer in zijn carrière in de regiestoel om het kinderverhaal van Roald Dahl op het scherm te toveren en het eindresultaat mag er wezen! Ondanks dat de film wellicht voor het oudere publiek iets te braaf is.

The BFG staat in Nederland beter bekend als De Grote Vriendelijke Reus en de titel verklapt al voor een groot deel waar de film over gaat. Precies, een reus die tijdens zijn bezoek aan de Engelse hoofdstad Londen wordt gezien door het weesje Sophie (Ruby Barnhill) en voor BFG (Mark Rylance) zit er dan ook niets anders op dan om haar mee te nemen naar Reuzenland. Daar ontstaat er een hechte vriendschap tussen de reus met een spraakprobleem en het kleine bijdehante meisje.

De wereld vol met magie, vreemd eten en gigantische wezens is prachtig vormgegeven en naast het verhaal over vriendschap is er ook spanning aanwezig. BFG is de vriendelijke en op snozzcumber (een vreemde komkommer die in Reuzenland groeit) levende reus die het meisje in bescherming neemt, maar zijn vleesetende soortgenoten hebben andere plannen met Sophie. Hoewel het concept een beetje luguber is, is er nooit een moment dat de film te eng is. Alles wordt met flinke dosis humor aan de kijker getoond en de klunzige vleesetende reuzen zijn zelfs sympathiek te noemen.

Daarom is het voor de volwassenen misschien een te brave film, maar voor de jonge kijkers is De GVR geweldig! Mark Rylance vertolkt de gedigitaliseerde BFG voortreffelijk terwijl ook de jonge Ruby Barnhill de rol van de schattige Sophie prima invult. Zoals eerder geschreven is de wereld prachtig om te zien en door de mooie soundtrack van John Williams krijgt The BFG een sfeertje dat enigszins te vergelijken is met films zoals E.T. The Extra Terestrial en Harry Potter. Ondanks dat deze film qua inhoud dat niveau niet haalt.

eOne Entertainment Benelux brengt de kinderfilm op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc op de markt. Het beeld staat in 1080p op de schijf en het ziet er haarscherp uit. De prachtige CGI animaties komen uitstekend tot hun recht terwijl de kleuren van het scherm spatten! De krachtige Dolby TrueHD Atmos mix klinkt fantastisch en voor de liefhebbers staan ook de Nederlands en Vlaams gesproken versies op de schijf. Weliswaar in een DTS-HD Master Audio 5.1 mix. Het bonusmateriaal bestaat uit een 2 minuten durende featurette waarin het verhaal van de GVR door middel van spraak en tekeningen wordt verteld, de 27 minuten durende special ‘Bringing the BFG to life’ waarin men laat zien hoe de film tot stand is gekomen, de 3 minuten durende special ‘Gobblefunk: The wonderful words of the BFG’ waarin het spraakprobleem van de reus aan bod komt en de 5 minuten durende special ‘Giants 101’ waarin wordt gesproken over het creëren van de magische wezens uit de film. Deze extra’s worden aangevuld met een 6 minuten durend eerbetoon aan scenariste Melissa Mathison die op 4 november 2015 kwam te overlijden.

Met dank aan eOne Entertainment Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

8 thoughts to “De GVR (2016) Blu-ray Disc recensie”

1. Jammer dat E One bij de 3D uitgave geen 2D afspeelmogelijkheid heeft en totaal geen extra’s, teleurgesteld door deze wel zeer magere uitgave en daarom teruggebracht.(had het duidelijk op de hoes gestaan, dan had ik de 3D uitgave niet gekocht)

2. Jammer dat je die niet ook hebt gekregen, beeld en geluid geen klagen over, maar niet het hele gezin houd van 3D en ook niet iedereen kan er tegen. De kids mogen niet aan apparatuur instellingen komen, dus helaas die kale 3D uitvoering is retour, de 2D komt niet in aanmerking, immers 3D filmverzamelaar, vond het dan ook jammer dat E One zo’n zuinige(en daarmee dan ook nog eens heel duur is) uitgever is die zo’n kale 3D uitgave op de markt zet zonder extra’s en zonder 2D mogelijkheid en daar wel de volle prijs voor 3D uitgaven te vragen, die bij de andere uitgevers wel compleet is met 2D mogelijkheid. Aan 1 kant een zeer goede 2D uitgave op de markt zetten en aan de andere kant een zeer teleurstellende 3D uitgave, rare snuiters daar bij E one, begrijp er niets van.