The Beach Bum (2019) recensie

The-Beach-Bum_ps_1_jpg_sd-lowAls je er nog niet van overtuigd bent dat Matthew McConaughey een uitstekende acteur is, dan raad ik je zeker aan om The Beach Bum te kijken. De routinier speelt de rol van de aan alcohol en drugs verslaafde dichter Moondog voortreffelijk. Hij leeft zijn leven volgens zijn eigen regels. Niemand vertelt hem wat hij wel of niet kan doen terwijl hij telkens weer vriend en vijand verrast met zijn vreemde gedrag. Ondanks dat ontvangt hij onvoorwaardelijke liefde van zijn vrouw en dochter. Die altijd en nog steeds in hem geloven.

Dichter Moondog (Matthew McConaughey) is een bijzondere man. Hij houdt van het strand, alcohol, drugs en mooie vrouwen. Maar hij houdt ook onvoorwaardelijk van zijn vrouw Minnie (Isla Fisher). Zij geeft hem alle ruimte om zich te ontplooien tot een briljante schrijver, maar met haar goedgevulde bankrekening ziet Moondog geen noodzaak om aan het werk te gaan. Maar dan slaat het noodlot toe. Wanneer Minnie om het leven komt bij een ernstig verkeersongeval, moet Moondon zijn eigen boontjes doppen. Alleen als hij een waardige dichtbundel schrijft erft hij haar vermogen. Maar of de excentrieke man ook de laatste wens van zijn overleden vrouw respecteert is nog maar de vraag.

Bijzonder
Harmony Korine, de maker van de bijzondere en zomerse misdaadfilm Spring Breakers, creëert met The Beach Bum een bijzondere film. Waarin Matthew McConaughey echt boven zichzelf uitstijgt door de rol van Moondog voortreffelijk te spelen. Hoewel zijn medespelers zoals Isla Fisher, Snoop Dogg en Martin Lawrence ook alle lof verdienen voor hoe zij de rollen van zijn vrouw Minnie, beste vriend Lingerie en kapitein Whack invullen. Daarnaast is het zomerse Miami het decor en dat levert oogstrelende beelden op. Het is dan ook jammer dat het verhaal niet heel bijzonder is. Hoewel er een onderliggende boodschap verborgen ligt die de kijker wellicht moet laten inzien dat geld niet gelukkig maakt.

Zweverig
The Beach Bum is vooral een zweverige film die inzoomt op het tumultueuze bestaan van Moondog. In het eerste deel van de film is het vooral grappig om te zien hoe hij de regels aan zijn laars lapt, zich schuldig maakt aan overmatig alcohol- en drugsgebruik en werkelijk alles wat los en vast zit neukt. Echter neemt het kijkplezier af naarmate de film vordert. Als je verwacht dat Moondog het licht ziet dan heb je het goed mis. Zijn gedrag wordt alsmaar vreemder terwijl hij toch op één of andere manier erin slaagt om het leven naar zijn hand te zetten. Het kan zelfs wat irritatie opwekken, want iemand die zo roekeloos en onverschillig in het leven staat verdient eigenlijk geen sympathie.

The Beach Bum is nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede Blu-ray Disc. Met dank aan Remain In Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3