The Babadook

The Babadook (2014) recensie

The BabadookHorrorfilms heb je in alle soorten en maten, maar zo sterk als het regiedebuut van Jennifer Kent kom je ze toch zelden tegen. The Babadook is op het eerste oog een klassieke monsterfilm. Een entiteit teistert een alleenstaande moeder en haar zoontje, maar het verhaal gaat veel dieper dan dat. Hoewel, je als kijker goed bij de les moet blijven om het spookverhaal over Mister Babadook helemaal te kunnen doorgronden.

Samenvatting van het verhaal – Essie Davis speelt de rol van de alleenstaande moeder Amelia. Die haar man is verloren en in haar eentje haar zoontje Sam (Noah Wiseman) moet opvoeden. Maar Sam is een bijzonder kind. Dat niet alleen op school de nodige problemen heeft, maar ook in de thuissituatie zijn moeder vaak tot waanzin drijft. Zijn liefde voor het kinderboek Mister Babadook baart Amelia zorgen, want in tegenstelling tot menig boek is het lievelingsboek van haar zoontje duister en macaber. Wanneer Sam het monsterfiguur uit het boek begint te zien, besluit Amelia om drastische maatregelen te nemen. Totdat ze zelf oog in oog komt te staan met het duistere karakter.

Recensie – The Babadook onderzoekt de grens van gezond verstand en waanzin. Het opvallende hierin is dat Amelia een zichtbaar getraumatiseerd persoon is. Die het zin in het leven lijkt te hebben verloren en de opvoeding van haar zoontje is nog het enige dat haar op de been houdt. Hoe lastig en veeleisend haar taak soms ook is. Door het meer dan overtuigende acteerwerk van Essie Davis, leef je met Amelia mee en je hoopt dat ze in staat is om het tij te doen keren. Maar de verschijning van de lugubere Mister Babadook lijkt roet in het eten te gooien. De relatie tussen haar en Sam wordt alsmaar slechter terwijl ze zelf ook het doelwit wordt van het boekpersonage.

De grote vraag die blijft rondspoken is of Mister Babadook echt is. Is er een entiteit aanwezig in het grauwe onderkomen van de alleenstaande moeder en haar zoontje of is de entiteit de duistere aard van Amelia? In een overwegend duistere setting zien we als kijker hoe de situatie er alsmaar slechter op wordt en dat de paranormale activiteiten toenemen. Maar de oplettende filmliefhebber doorziet ook de echte boodschap die The Babadook overdraagt. Dat een zware depressie innerlijke monsters oproept die ook niet eenvoudig zijn te verslaan. Maar waar hooguit op een normale manier mee samen te leven is.

3.5