The Astronaut’s Wife (1999) recensie

Zijn wij de enige in het universum? Een vraag die mij soms wel bezighoudt, want ik kan het moeilijk geloven dat wij de enige levende organismen zijn in het nog niet verkende heelal. Maar bewijs is er natuurlijk niet hoewel er op de planeet Mars fossielen zijn gevonden van een bacterie. Dat is ook buitenaards leven, toch? In de Science Fiction/thriller The Astronaut’s Wife is er in ieder geval geen twijfel over het bestaan van buitenaardse wezens. En er bestaat ook geen twijfel over dat deze wezens vijandelijk zijn.

Commander Spencer Armacost (Johnny Depp) gaat op een ruimtemissie terwijl zijn vrouw Jillian (Charlize Theron) in spanning achterblijft op Aarde. Ze raakt in paniek als er tijdens de missie iets fout gaat. Gelukkig weet Spencer het ongeval te overleven, maar eenmaal terug op Aarde ontdekt Jillian dat haar echtgenoot niet meer zichzelf is. Zijn gedrag wordt alsmaar vreemder, maar haar gecompliceerde verleden doet haar vermoeden dat ze spoken ziet. Totdat iemand haar bewijs overhandigt waarin wordt gesuggereerd dat Spender niet meer de man is waar zij verliefd op werd.

Zwaargewichten

Johnny Depp en Charlize Theron zijn natuurlijk twee gevestigde namen in Hollywood die inmiddels een glansrijke carrière hebben opgebouwd. In 1999 stond de Zuid-Afrikaanse actrice nog aan het begin van haar succesvolle loopbaan, maar in films zoals The Devil’s Advocate en Sweet November heeft ze laten zien wat ze in huis heeft. Johnny Depp was 20 jaar geleden natuurlijk al een routinier in het vak en het spelen van de rol van Commander Spencer Armacost is dan ook een fluitje van een cent voor hem. Maar misschien is dat dan ook wel de valkuil.

Net niet

Ondanks dat ik The Astronaut’s Wife vermakelijk vind, is de film van scenarioschrijver en regisseur Rand Ravich geen topper in het genre. Johnny Depp speelt de rol van de astronaut op de automatische piloot terwijl Theron zich zo nu en dan schuldig maakt aan overacting. Het komt het realisme van al een buitengewoon verhaal niet ten goede. Desalniettemin is de film bij vlagen spannend en er wordt lang de suggestie gewekt dat Jillian zich zaken inbeeld. Dat laat het publiek ook twijfelen over wat er precies gaande is, maar in de climax wordt uit de doeken gedaan hoe de vork precies in de steel zit. Het wachten op antwoorden wordt dus wel beloond.

Waardering: 3 uit 5.