The Angry Birds Movie (2016) Blu-ray Disc recensie

The Angry Birds MovieWat een app allemaal niet teweeg kan brengen. In 2009 lanceerde de Finse ontwikkelaar Angry Birds. Een spelletje voor op de smartphone dat een overweldigend succes werd. Iedereen speelde en had het over Angry Birds waarin de gebruiker boos kijkende vogels met een katapult moeten lanceren om de groene biggen in allerlei maffe constructies te vernietigen. Hoewel Angry Birds niet langer meer het gesprek van de dag is op de werkvloer, geniet de game nog steeds een enorme populariteit. En dan kon het natuurlijk niet uitblijven dat de kleurrijke vogeltjes en de grappig uitziende biggen een eigen animatiefilm kregen. Te weten The Angry Birds Movie.

Het verhaal van The Angry Birds Movie is simpel. Op een eiland wonen de kleurrijke vogels die niet kunnen vliegen, maar de opvliegerige Red (Jason Sudeikis), de razendsnelle Chuck (Josh Gad), de explosieve Bomb (Danny McBride) en de reusachtige Terence (Sean Penn) zijn altijd al de buitenbeentjes geweest. Maar de vier vogels slaan de vleugels ineen als het eiland geplaagd wordt door de arriverende groene biggen. Op het eerste oog lijkt Leonard (Bill Hader) en zijn reisgenootjes vriendelijke biggetjes, maar het blijkt al gauw dat ze maar één doel voor ogen hebben. Het stelen van eieren!

In de grappige animatiefilm vol met mooie computeranimaties, humor en leuke liedjes moeten Red, Chuck, Bomb en Terence Leonard en zijn biggen zien te stoppen. Gewapend met een enorme katapult vertrekken zij naar het Biggen koninkrijk waar ze de strijd aangaan met hun vijand die zich inmiddels in krakkemikkige constructies hebben verschanst. Hoewel Nederlandse sterren zoals vlogger Enzo Knol, Eddy Zoëy en Frank Lammers de stemmen inspraken vind ik de originele versie van de door Clay Kaytis en Fergal Reilly geregisseerde film een stuk leuker. Desalniettemin is het wel een feit dat The Angry Birds Movie echt een kinderfilm is.

Vanaf 21 september is The Angry Birds Movie zowel op DVD, Blu-ray als digitaal verkrijgbaar en ik mocht met dank aan Sony Pictures Home Entertainment de high-definition versie van de film beoordelen. Het beeld staat in het formaat 1.85:1 en in 1080p op de schijf en het ziet er fantastisch uit. Het beeld is haarscherp en vol van kleur. De sterke DTS-HD Master Audio 7.1 soundtrack klinkt subliem, maar de Nederlandse en Vlaamse versie moeten genoegen nemen met de ondersteuning van DTS-HD Master Audio 5.1. Niettemin klinkt deze ook meer dan uitstekend. Een film zoals The Angry Birds Movie schreeuwt om een Blu-ray Disc met een oceaan aan bonusmateriaal en dat is dan ook in overvloed aanwezig. Daaronder de bonusscène “Chuck’s Rescue”, verwijderde scènes, de Symphonie Modus waarmee je de film alleen met de achtergrondmuziek kunt afspelen, een fotogalerij en de special “Maak Muziek!” met componist Heitor Pereira. Maar dat is lang niet alles, want er staan ook korte filmpjes met de kuikentjes in de hoofdrol en leuke workshops voor de kids op de bomvolle Blu-ray Disc.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment  en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

One thought to “The Angry Birds Movie (2016) Blu-ray Disc recensie”