The Amityville Horror (1979) recensie

The Amityville HorrorAmityville is één van de meest beroemde – al dan niet het beroemdste – spookhuis ter wereld. Families, priesters en paranormale onderzoekers hebben in al die jaren dat het huis bestaat verschillende angstaanjagende gebeurtenissen gerapporteerd. Dat soort verhalen zijn natuurlijk goud waard voor scenarioschrijvers van horrorfilms. Zeker als het op waarheid gebaseerd is. In 1979 verscheen dan ook de horror klassieker The Amityville Horror van regisseur Stuart Rosenberg die het verhaal van de familie Lutz bevat.

Na de huiveringwekkende gebeurtenissen betrekken de pasgehuwde Kathy (Margot Kidder) en George (James Brolin) de vrijstaande woning die voor een bedrag van ver onder de marktwaarde te koop staat. De Lutz’ trekken zich niets aan van de horrorverhalen en geloven niet in bovennatuurlijke zaken. Totdat zij worden geconfronteerd met de naargeestige gebeurtenissen die zich in de woning afspelen. Hun kinderen praten over denkbeeldige vriendjes terwijl het gedrag van George ingrijpend verandert.

De film komt langzaam op gang en we zien eerst hoe het gelukkige gezin met de dag ongelukkiger wordt in hun nieuwe onderkomen. Choquerende gebeurtenissen en ‘jump scares’ blijven uit en The Amityville Horror moet het vooral hebben van de naargeestige vibe die continu aanwezig is. In de slotfase zijn er nog een aantal speciale effecten die de paranormale activiteiten iets meer kracht bijzetten, maar echt huiveringwekkend wordt het nooit. Desalniettemin is het allesbehalve een slechte of matige horrorfilm.

Eigenlijk is The Amityville Horror heel fascinerend en indrukwekkend. Mede te danken aan het overtuigende acteerwerk van James Brolin die als de goedaardige George langzaam transformeert in een agressieve man die wellicht op ieder moment kan toeslaan. Margot Kidder speelt haar rol eveneens goed hoewel het zo nu en dan wel wat overdreven is. Wellicht om het shockeffect extra kracht bij te zetten, maar dat komt naar mijn mening niet helemaal lekker uit de verf. Uiteindelijk zijn de verhalen over Amityville angstaanjagender dan deze film, maar een klassieker is het des te meer.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

2 thoughts to “The Amityville Horror (1979) recensie”