The Addams Family (2019) recensie

The Addams FamilyIk ben een fan van The Addams Family sinds mijn jeugd. Vroeger keek ik graag naar de tekenfilms waarin de macabere familieleden een hoofdrol opeisen, maar ik ben ook een liefhebber van de films met Anjelica Huston, Raul Julia en Christina Ricci. Ik werd dan ook gelijk nieuwsgierig toen vorig jaar het nieuws verscheen dat The Addams Family zou terugkeren in een avondvullende animatiefilm. Maar wist de door Greg Tiernan en Conrad Vernon geregisseerde zwarte komedie ook indruk te maken?

De familie Addams heeft het zwaar om een geschikt huis te vinden en overal waar zij komen worden ze weggejaagd door hen bekrompen buren. Wanneer ze een spookhuis in New Jersey vinden zijn ze door het dolle heen. Maar het plezier is van korte duur als makelaar Margaux (Allison Janney) van de nabijgelegen stad polshoogte komt nemen en haar dorpsgenoten opjut om de familie Addams te verdrijven als ze ontdekt dat ze in vergelijking met hen uit de toon vallen. Terwijl Gomez (Oscar Isaac), zijn vrouw Morticia (Charlize Theron) en hen kinderen Wednesday (Chloë Grace Moretz) en Pugsley (Finn Wolfhard) er alles aan doen om bij hen nieuwe buren in de smaak te vallen, smeden de dorpsgenoten een ingenieus plan om de familie Addams te verjagen.

Animatiefilm met sterrencast
In tegenstelling tot de films van Barry Sonnenfeld en de klassieke televisieshow, is The Addams Family volledig geanimeerd. Met de computer welteverstaan en in alle eerlijkheid zijn de animaties niet te vergelijken met die van concurrerende animatiestudio’s zoals die van Disney Pixar. De animaties zien er iets simpeler uit en de proporties van de personages zijn eigenaardig. Iets dat perfect past in een film die gaat over een bizarre familie die gelukkig zijn wanneer ze zich ellendig voelen, het liefst in sobere kleding rondlopen en contact met de doden zoeken als tijdverdrijf. En er werden kosten noch moeite gespaard om de stemmen te laten inspreken door grote Hollywoodsterren zoals Oscar Isaac, Charlize Theron, Chloë Grace Moretz, Finn Wolfhard, Snoop Dogg en Bette Midler.

Gitzwarte komedie
Evenals in de eerdere werken waarin The Addams Family een hoofdrol opeist, is de computer geanimeerde film een gitzwarte komedie. Met veel rariteiten, grappen en grollen. In een animatiefilm zijn er nauwelijks grenzen en oneindig veel mogelijkheden om bizarre fragmenten vast te leggen. Toch blijven de filmmakers keurig binnen de lijntjes dat ervoor zorgt dat The Addams Family ook voor een iets jonger publiek geschikt is. Een heerlijke familiefilm die een leuke avond garandeert. Ondanks dat het niveau van de klassieke komedies uit de jaren ’90 niet wordt geëvenaard.

Waardering: 3 uit 5.
Ko-Fi