The Accountant

The Accountant (2016) Blu-ray Disc recensie

Als je de filmografie van regisseur Gavin O’Connor bekijkt dan kom je al snel tot de ontdekking dat hij in 2008 verantwoordelijk was voor de vermakelijke misdaad/thriller Pride and Glory met Edward Norton en 3 jaar later het indrukwekkende sportdrama Warrior met Tom Hardy en Joel Edgerton regisseerde. Voor mij was het in ieder geval een weetje dat mij enorm nieuwsgierig maakte naar de thriller The Accountant hoewel ik ook enorm nieuwsgierig was hoe Ben Affleck het zou doen als de protagonist.

Nummertjes en geweren

Het verhaal draait om Christian Wolff (Ben Affleck), een accountant die niet alleen de belastingpapieren van zijn lieve buurtjes invult, maar ook geld witwast voor topcriminelen over de gehele wereld. Department of Treasury-directeur Ray King (J.K. Simmons) wijst de jonge Agent Medina (Cynthia Addai-Robinson) aan om te ontdekken wie deze mysterieuze accountant is en waar hij verblijft. Terwijl de jacht op het autistische rekenwonder in volle gang is krijgt Christian het aan de stok met een speciale taskforce die in opdracht van één zijn cliënten hem en de jonge accountant Dana Cummings (Anna Kendrick) moet elimineren. Maar Christian blijkt meer kwaliteiten te hebben dan alleen boekhouden.

Glansrol voor Batman-acteur

Vorig jaar verraste Ben Affleck vriend en vijand met de hoofdrol in Batman v. Superman: Dawn of Justice waarin hij de rol van miljardair Bruce Wayne en diens alter-ego Batman speelt, maar ik zie de acteur toch liever in rollen zoals die hij in The Accountant speelt. Hij weet als de sociaal geïsoleerde autist Christian Wolff te overtuigen en indruk te maken terwijl hij ook zijn spierballen laat zien in de momenten dat hij de strijd aan moet gaan met de huurmoordenaars die zijn ingehuurd om hem en de lieftallige Dana te vermoorden. Het is misschien wel te zeggen dat zonder Affleck’s uitstekende acteerwerk The Accountant een doorsnee thriller zou zijn geworden. Desalniettemin spelen J.K. Simmons, Cynthia Addai-Robinson en Anna Kendrick ook zeer goed en The Walking Dead-acteur Jon Bernthal weet prima te overtuigen als Brax, de leider van de taskforce waar Christian het tegen opneemt.

Blu-ray Disc The Accountant

Warner Bros. Home Entertainment brengt de thriller op een zeer nette Blu-ray Disc op de markt. Het beeld staat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijf en het is haarscherp! De kwaliteit van de krachtige DTS-HD Master Audio 5.1 soundtrack is eveneens uitstekend te noemen. Het bonusmateriaal bestaat uit een drietal specials. In de special “Inside the Man” (10 minuten) geeft men meer bloot over Christian Wolff, wie hij is en wat hem een held maakt. In de 8 minuten durende special “Behavioral Science” staat men stil bij de ziekte van Christian en hoe hem dat beïnvloedt. In “The Accountant in action” (7 minuten) geeft men meer informatie over de actiescènes, de trainingen en de stunts die in de film voorbij komen.

Eindoordeel The Accountant

The Accountant is een veel betere misdaad/thriller dan ik aanvankelijk dacht. Er is ruimte voor veel actie en spanning, maar dat gaat nooit ten koste van hoe het verhaal wordt verteld. En door het zeer overtuigende acteerwerk van Ben Affleck en zijn medespelers word je meegezogen in het verhaal en ik had dan ook geen moment het gevoel dat de film langdradig of saai is. In tegendeel! Ik heb gedurende 127 minuten op het puntje van mijn stoel gezeten en om sommige momenten smakelijk gelachen. Een heerlijke film dus en naar mijn mening een must-see!

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Media Tornado voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “The Accountant (2016) Blu-ray Disc recensie

1. De film had zoveel slechte recensies dat ik het ergste vreesde, maar net zoals jij was ik wel positief verrast en heb ik me er prima mee vermaakt. Leuke actie en vond Affleck ook goed.