The 6th Day (2000) recensie

The 6th DayDe jaren voordat Arnold Schwarzenegger de politiek inging waren zeker niet zijn beste. Ondanks dat kan ik als fan van de actieheld uit de jaren ’80 en ’90 zijn films altijd wel waarderen. Hoe matig of slecht deze dan ook zijn. In 2000 speelde hij de hoofdrol in de futuristische actiefilm The 6th Day. Zeker niet zijn beste rol, maar een film die mij toch wel kon vermaken. Nadat deze een aantal jaren in de kast stof heeft gehapt vond ik het weer eens tijd worden voor een zogenaamde rewatch.

Adam Gibson (Arnold Schwarzenegger) is een succesvolle eigenaar van een transportbedrijf, een goede echtgenoot en een bezorgde vader. Maar zijn leven wordt op zijn kop gezet als hij bij thuiskomt een exacte kopie van zichzelf in zijn huiskamer ziet staan. Hoewel het door de wet verboden is om mensen te klonen, blijkt er een kritieke fout te zijn gemaakt door een geprivatiseerde organisatie die er nu alles aan doet om deze ongedaan te maken. Zo wordt Gibson ongewild het doelwit van Michael Drucker (Tony Goldwyn) en zijn team van meedogenloze huurmoordenaars.

Get to the choppa!
Arnold’s legendarische oneliner uit de actiefilm Predator “Get to the choppa!” is wellicht meer van toepassing in The 6th Day als hij de eigenaar speelt van een transportbedrijf die zijn klanten met geavanceerde helikopters naar bijzondere plaatsen overal ter wereld vervoert. Maar ook in The 6th Day gooit Arnie er een aantal heerlijke foute oneliners uit en hij houdt zijn naam als onvervalste actieheld in stand. Ondanks dat de door Roger Spottiswoode wel te kampen heeft met een aantal teleurstellende special effects en gaten in het op zich interessante verhaal.

Simpele actiefilm
Het principe dat klonen verboden is en dat er zowel voor- als tegenstanders zijn kan een film met een belangrijke maatschappelijke boodschap opleveren, maar The 6th Day is niets meer dan een simpele actiefilm. Niet dat daar iets mis mee is, maar je hoeft ook niets meer te verwachten dan dat. Het gaat er soms lekker ruig aan toe, er is plaats voor foute humor en de wijze waarop een toch wel sullige helikopterpiloot eenvoudig weerstand biedt tegen een groep getrainde huurmoordenaars is eigenlijk te belachelijk voor woorden. Ik schaar The 6th Day dan ook voor het gemak in de goed fout categorie waar eigenlijk veel van Arnie’s films in thuishoren.

3