The 5th Wave (2016) recensie

The 5th WaveBuitenaardse wezens die de wereld overnemen. De afzichtelijke wezens in Independence Day hebben een dappere poging gedaan evenals de onzichtbare parasieten in The Invasion. Met deze film heeft The 5th Wave van regisseur J Blakeson de meeste raakvlakken, omdat in deze boekverfilming de wereld wordt aangevallen door buitenaardse wezens die tijdens de vijfde en allesvernietigende aanval de lichamen van de mensen overnemen. Interessant concept, toch? Maar of de uitwerking ook goed is lees je in mijn recensie.

Kick Ass-actrice Chloë Grace Moretz heeft inmiddels al een mooie filmcarrière opgebouwd en het is dan ook niet zo vreemd dat de actrice is gevraagd om de rol van de tiener Cassie voor haar rekening te nemen. Bewapend met een groot geweer en met een behoorlijke portie lef struint ze door de desolate wereld terwijl de vijandige bezoekers van een andere planeet langzaam maar zeker de wereld overnemen. Ze kan niemand vertrouwen en ze doet er alles aan haar jongere broertje, die door het Amerikaanse leger is meegenomen naar een veilige locatie, terug te vinden.

Helaas is dit concept niet zo vermakelijk als dat je in eerste instantie zou verwachten, want veel meer dan dat is The 5th Wave niet. Desalniettemin moeten we ook in het achterhoofd houden dat dit slechts een introductie is van wat er nog gaat komen in de geplande vervolgdelen. Toch had er naar mijn mening iets meer actie in gemogen, want op een sporadische confrontatie met een menselijk uitziende alien na is de film vrij tam te noemen. Ook het verhaal is niet aangrijpend genoeg om met Cassie mee te leven tijdens haar uitputtende overlevingstocht.

Op het gebied van special effects stelt de film zeker niet teleur, maar helaas zijn de beelden van een voorbij vliegend ruimteschip of een buitenaardse drone op één hand te tellen. Hopelijk gaat men compleet los in het tweede deel en dan hoop ik ook op meer spanning en actie. Chloë Grace Moretz speelt de rol van Cassie goed terwijl Jurassic World-acteur Nick Robinson en Liev Schreiber te weinig schermtijd krijgen om zich echt te laten gelden in de rollen van de jonge gerekruteerde soldaat Ben Parish en kolonel Vosch. The 5th Wave is vanaf heden verkrijgbaar op een nette Blu-ray Disc die een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit bevat. En het schijfje is mooi opgevuld met interessant bonusmateriaal zoals audiocommentaar van de regisseur en hoofdrolspeelster Chloë Grace Moretz, 11 verwijderde scènes, bloopers, een 14 minuten durende special Inside The 5th Wave, een 5 minuten durende special Training Squad 53, een 2 minuten durende survival guide, een 7 minuten durende special waarin we de jonge acteur Zackary Arthur op de set volgen, een 6 minuten durende special over het creëren van de wereld in The 5th Wave en een aantal previews van andere films die Sony Pictures op de markt brengt.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

5 thoughts to “The 5th Wave (2016) recensie”

1. Hier had ik aanvankelijk wel zin in totdat ik vernam dat het om een young adult verfilming ging. Alweer een avontuur waar het bloed allesbehalve rijkelijk vloeit. Ik zal hem nog wel gaan zien maar heb er vooralsnog geen haast mee.