The-15_17-to-Paris_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Warner-Bros-Ent-All-Rights-Reserved

The 15:17 to Paris (2018) recensie

The-15_17-to-Paris_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Warner-Bros-Ent-All-Rights-ReservedHet is alweer drie jaar geleden dat dappere Amerikaanse mariniers een aanslag aan boord de Thalys van Amsterdam naar Parijs verijdelden. De heldendaad bleef niet onopgemerkt en naast verschillende onderscheidingen werd het heroïsche verhaal omgezet naar een speelfilm die door niemand minder dan Clint Eastwood geregisseerd is. Sinds kort is het op waarheid gebaseerde drama verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc, maar is The 15:17 to Paris een meeslepend drama of meer een eerbetoon aan de Amerikaanse helden?

Je moet er natuurlijk niet aan denken dat je tijdens een rustige treinrit naar de Franse hoofdstad geconfronteerd wordt met een maniakale terrorist die de intentie heeft om een aanslag te plegen, maar het overkomt de passagiers in augustus 2015. Hoewel hen laatste uren lijken geslagen, zijn er twee dappere Amerikanen aan boord die door koel te blijven en snel te handelen de aanslagpleger weten te overmeesteren. In The 15:17 to Paris staat deze gebeurtenis centraal, maar de film draait grotendeels om het verleden van Alek, Spencer en Anthony. De heren die de geschiedenis ingaan als helden.

We zien hoe de drie vrienden al op zeer jonge leeftijd kattenkwaad uithalen en een ongekende passie voor oorlogsvoering hebben. De potjes Airsoft in het nabijgelegen bos en de drang om hun vaderland te dienen, zorgt er uiteindelijk voor dat zowel Alek als Spencer zich aanmelden bij het Amerikaanse leger. Hoewel de paden van de vrienden zijn gescheiden, komen zij bij de eerste gelegenheid die zij hebben weer bij elkaar om een rondreis door Europa te maken. Ze willen wat zien van de wereld, bezichtigen en bovenal feestvieren. Maar hun reis die hen van stad naar stad brengt krijgt een dramatische wending als zij aan boord de Thalys stappen.

Hoewel de film mooi in elkaar is gezet en het verhaal indrukwekkend te noemen is, mist The 15:17 to Paris toch de emotionele lading die ik van een film als deze verwacht. Hoewel er respect is voor de Amerikaanse helden, blijft het naar mijn mening een feit dat zijn simpelweg op de juiste plek en de juiste tijd waren om te kunnen handelen. En in alle eerlijkheid ook moesten handelen! Zeker gezien de training die zij intensief hebben gevolgd. Het is naar mijn mening dan ook meer een eerbetoon aan deze heren dan een indrukwekkend en meeslepend drama. Niet dat daar iets mis mee is.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.