The 100 - Seizoen 3

The 100 – Seizoen 3 (2016) DVD recensie

Een paar maanden geleden verscheen het tweede seizoen van de futuristische televisieserie The 100 op DVD en Blu-ray Disc en in de afgelopen week konden de liefhebbers van de door Jason Rothenberg gecreëerde show het derde seizoen in huis halen. Ook ik ging er weer even lekker voor zitten, want tot nu toe is de serie uiterst vermakelijk en het is dan ook te hopen dat men doorzet en de kijker blijft verrassen met interessante plotwendingen, intriges en romances die ook in de eerste seizoenen aanwezig waren.

In alle eerlijkheid komt het derde seizoen van The 100 een beetje langzaam op gang. De eerste afleveringen staan vooral in het teken van Clarke’s ontdekkingsreis naar zichzelf terwijl de Ruimtemensen in het door hen opgezette kamp zich klaarmaken voor de strijd tegen de Gronders. De IJsnatie-clan vindt het maar niets dat Commander Lexa (Alycia Debnam-Carey) een alliantie met de Ruimtemensen aangaat en zij doen er dan ook alles aan om de macht te grijpen.

De strijd levert veel actie op, maar echt spannend wordt het niet. Pas halverwege het derde seizoen neemt de spanning toe als er een nieuwe vijand toeslaat. Deze keer moeten de overlevenden op de oppervlakte van de aarde wel samenwerken om deze tegenstander voor eens en altijd te stoppen. In deze spannende overlevingstocht ligt de focus nog steeds op Clarke, Bellamy en Olivia die opnieuw de handen ineen slaan en een plan smeden om hun volk te redden. Hoofdrolspelers Eliza Taylor, Bob Morley en Marie Avgeropoulos spelen deze rollen opnieuw prima.

Ook Paige Turco, Henry Ian Cusack en Isaiah Washington overtuigen opnieuw als Dr. Abby, Marcus Kane en de voormalige kanselier Jaha. Washington heeft in het derde seizoen overduidelijk meer schermtijd, maar waarom dat zo is ga ik natuurlijk niet verklappen. Dat het derde seizoen van The 100 de moeite waard is staat in ieder geval als een paal boven water. Ondanks dat deze traag op gang komt. De spanning neemt langzaam, maar zeker toe, de special en visuele effecten zijn weer van een hoog niveau en het acteerwerk is wederom dik op orde.

Warner Bros. Home Entertainment brengt The 100 – Seizoen 3 in een 4-disc DVD box op de markt en de 16 afleveringen van circa 40 minuten zijn netjes over de schijfjes verdeeld. Het beeldkwaliteit is op orde hoewel er soms een beetje ruis aanwezig is en het geluid klinkt prima. Er is ook een overvloed aan extra’s aanwezig. Een aantal interessante specials geven meer inzicht in het maken van de serie en een aantal hoogtepunten worden ontleed. Daarnaast staat men stil bij de stunts en scènes die nog nooit eerder zijn vertoond. En met een aantal bloopers lig je gegarandeerd in een deuk. The 100 – Seizoen 3 is vanaf heden verkrijgbaar.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.