The 100 – Seizoen 2 (2015) DVD recensie

Vorig jaar keek ik met veel plezier naar het eerste seizoen van de futuristische en spannende televisieserie The 100 dat met een cliffhanger eindigde. Ik keek dan ook met veel plezier uit naar het vervolg dat sinds de afgelopen week verkrijgbaar is op DVD en Blu-ray Disc. In het tweede seizoen van de door Jason Rothenberg gecreëerde show keren hoofdpersonages Clarke (Eliza Taylor), Bellamy (Bob Morley) en Octavia (Marie Avgeropoulos) terug voor een spannend avontuur waarin ze te maken krijgen met nieuwe vijanden en uitdagingen.

In het tweede seizoen draait het allemaal om de machtspelletjes die de verschillende kampen met elkaar spelen. De Bergmensen uit Mount Weather hebben een groot deel van het leger van de Gronders gevangen genomen, omdat het bloed van deze wildelingen als medicijn kan dienen voor de mensen die ondergronds leven en niet bestendig zijn tegen de straling die aan de oppervlakte aanwezig is. Ook de overlevenden van de Ark, die aan het einde van het eerste seizoen is neergestort, bouwen een kamp op en zij krijgen al snel te maken met de meedogenloze Gronders, de naar bloed hunkerende Reapers en de vijandige Bergmensen.

Clarke en haar vrienden proberen een alliantie met de Gronders te stichten, want alleen door samen te werken kunnen ze de strijd met de Bergmensen aan. Het tweede seizoen staat dan ook volledig in het teken van de onderlinge strijd, de relaties tussen verschillende Ruimtemensen en de Gronders en het gevecht tegen de Bergmensen. Zowel in de ondergrondse faciliteit als in de bossen waar de Bergmensen jagen op de laatste overlevenden van de nucleaire ramp. Terwijl het eerste seizoen zich grotendeels in de bosrijke gebieden afspeelde, bevat seizoen twee veel meer interessante en uiteenlopende locaties waarin de verschillende verhalen zich afspelen.

The 100 – Seizoen 2 is ook iets harder en donkerder dan het eerste seizoen en er is veel meer actie en spanning aanwezig. Maar er is nog steeds ruimte voor karakterontwikkelingen en de uitwerking van het verhaal. Dat steekt overigens prima in elkaar en de verschillende verhaallijnen zijn prima te volgen. Ook het acteerwerk is weer dik op orde. Zowel van hoofdrolspelers Taylor, Morley en Avgeropoulos als van Isaiah Washington in de rol van de voormalige kanselier Jaha, Paige Turco als de nieuwe kanselier Abigail Griffin en Henry Ian Cusick als Ark-overlevende Marcus Kane. Ook nieuwkomers Alycia Debnam-Carey, Adina Porter en Raymond J. Barry spelen de rollen van de commander Lexa, Gronders-krijger Indra en Mount Weather-president Dante Wallace uitstekend.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment mocht ik de DVD-box beoordelen en ik ben zeer tevreden met deze uitvoering. De 16 afleveringen van ongeveer 40 minuten zijn netjes over de 4 schijfjes verdeeld. Het beeld is over het algemeen goed te noemen hoewel er soms wat ruis aanwezig is. De Dolby Digital 5.1 soundtrack klinkt prima en de schijfjes zijn voorzien van interessant bonusmateriaal zoals verwijderde scènes die nog niet eerder zijn uitgezonden, bloopers en verschillende specials waarin er meer achtergrondinformatie over het maken van het tweede seizoen wordt gedeeld.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.