Terrifier

Terrifier (2017) recensie

TerrifierKiller clown Art is een angstaanjagend hersenspinsel van regisseur en scenarist Damien Leone en een personage dat zich mag scharen in het rijtje van moordende clowns zoals It en Twisty. In 2011 was Art te zien in de korte film Terrifier terwijl hij ook in All Hallow’s Eve zijn opwachting maakte. Ruim 7 jaar later keert Art terug in de avondvullende versie van de korte film en hij is meedogenlozer dan ooit tevoren. In Terrifier gaat het er dan ook hard aan toe. Onschuldige mensen komen op een gruwelijke wijze aan hun einde terwijl de bloedspetters je om de oren vliegen.

Hoofdrolspeler David Howard Thornton is als voormalige mime-speler de meest geschikte keuze om het clownspak aan te trekken en het is dan ook overduidelijk dat hij zijn ervaring als entertainer meeneemt in het vertolken van Art The Clown. Met weinig woorden doch gruwelijke daden steekt het personage niet onder stoelen of banken wat zijn huiveringwekkende intenties zijn. De twee meiden Tara (Jenna Kanell) en Vicky (Samantha Scaffidi) zijn dan ook de eerste doelwitten van Art die een afgrijselijke verrassing voor hen in petto heeft.

In een film vol met horror clichés, overtuigende make-up effecten en gruwelijke slachtpartijen, zien we hoe de krankzinnige clown zijn slachtoffertjes belaagd. Het leveren onsmakelijke scènes op die de liefhebber van het horrorgenre op zijn of haar wenken bedient. Dat het verhaal flinterdun is mag als geen manco worden gezien, want in een film die wellicht als een hommage aan de good ol’ fashion 80’s slasher gemaakt is, draait het natuurlijk maar om een aantal dingen. Mooie meiden, gruwelijke kills en een personage die je nekharen recht overeind doen staan.

Damien Leone verdient dan ook een dikke pluim voor deze heerlijke horrorfilm die sinds kort verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Maar ook Jenna Kanell speelt haar rol verdienstelijk terwijl David Howard Thornton helemaal in zijn nopjes lijkt te zijn als de zwijgende en moordlustige clown. Laten we dan ook hopen dat we in de toekomst meer te zien zullen krijgen van het personage dat nog wel eens kan uitgroeien tot één van de indrukwekkendste horroriconen van de afgelopen jaren.

Met dank aan Source 1 Media voor het Blu-ray recensie-exemplaar.