Terminator: Dark Fate (2019) recensie

Terminator_-Dark-Fate_ps_1_sd-low_Copyright-2019-Twentieth-Century-Fox-All-Rights-ReservedTerminator: Dark Fate was één van de films waar ik dit jaar enorm naar uitkeek. Met goede teasers, trailers en het nieuws dat Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton en James Cameron zouden terugkeren, was ik meer dan positief gestemd over het nieuwe deel. Dat niet alleen de franchise nieuw leven moest inblazen, maar ook de toch wel wrange nasmaak van Terminator: Genisys moest wegspoelen. De grote vraag is natuurlijk of de makers daarin zijn geslaagd. Let op, want de recensie bevat een aantal spoilers.

Girl Power
Hoe meer beeldmateriaal verscheen des te duidelijker het werd dat Terminator: Dark Fate grotendeels draait om de vrouwelijke hoofdprotagonisten. In de personen van Mackenzie Davis als supersoldaat Grace, Natalia Reyes in de rol van de toekomstige verzetsleider Dani en natuurlijk Linda Hamilton in de rol van Sarah Connor. Het is een flinke dosis ‘girl power’, maar de personages zijn enorm flets. Er ontstaat nimmer een band met de personages terwijl ondersteunde castleden eveneens geen rol van betekenis spelen. Gabriel Luna weet met zijn koelbloedige blik helaas geen indruk te maken als de geavanceerde Rev-9 Terminator terwijl Schwarzenegger ook niet het verschil kan maken.

Robot met een geweten
De grootste ergernissen komen voort uit het feit dat in de openingsfase John Connor (Edward Furlong) wordt geëlimineerd door de T-800 Terminator die na het voltooien van zijn missie een geweten heeft gecreëerd en de waarde van een mensenleven is gaan inzien. Daarom steunt hij het gezelschap van Grace, Dani en Sarah in de strijd tegen de Rev-9 om zijn fouten enigszins goed te maken. Een Terminator is een koelbloedige moordmachine die nooit stopt voordat hij in zijn missie is geslaagd en zich niet na een liquidatie bewust wordt van het feit dat hij verkeerd bezig is. Het is een verschrikking hoe op deze wijze de spot wordt gedreven met Schwarzenegger’s iconische personage dat dan ook op deze wijze om zeep is geholpen.

Skynet
Maar dat is nog niet alles. Ik heb nog veel meer te zeuren. Zo heeft men ook afscheid genomen van Skynet. De kunstmatige intelligentie die zelfbewust wordt, de mensheid als een bedreiging ziet en met het lanceren van kernraketten een groot deel van de wereldbevolking uitroeit. Skynet is in Terminator 2; Judgment Day tot een halt toe geroepen, maar knappe koppen hebben een ander systeem gecreëerd met de codenaam Legion dat in de toekomst en evenals Skynet de wereldbevolking wil uitroeien. En Dani is dan de nieuwe John Connor die als de toekomstige verzetsleider het doelwit wordt van een geavanceerde moordmachine. In een requel zoals Terminator: Dark Fate is het logisch dat men het oude wil combineren met iets nieuws, maar door de toch wel matige vertolking van Natalia Reyes is Dani nu niet echt een personage dat je kunt zien als de held van de dag.

Matige uitwerking van een goed concept
Het idee van Terminator: Dark Fate is in de basis helemaal niet zo slecht, maar de uitwerking is zeer matig te noemen. Mackenzie Davis imponeert eveneens niet als een supersoldaat dat terugkeert naar het verleden om Dani te beschermen terwijl de Rev-9 daarentegen prima is uitgewerkt. Luna heeft er dan ook wel het hoofd voor om een koelbloedige moordmachine te vertolken en ik moet ook eerlijk zijn over het feit dat de Rev-9 computeranimaties verbluffend goed zijn. Toch kruipt het personage niet onder je huid en dat is jammer, want zo wordt er nooit een gevoel gecreëerd dat de Rev-9 een angstaanjagende en niet te stoppen Terminator is. Eigenlijk weet je al vrij snel dat hij hoe dan ook het onderspit gaat delven.

Terminated
Er zijn al meerdere dappere pogingen ondernomen om de franchise te doen herleven en iconische films zoals The Terminator en Terminator 2; Judgment een waardig vervolg te geven. Maar ook met Terminator: Dark Fate zijn ze daar niet in geslaagd. De film is zielloos en totaal niet spannend. Ik was na een goede 30 minuten de interesse dan ook al verloren en het enige dat mij nog een beetje bij de les houdt is de schuddende bioscoopstoel wanneer er een bombastisch fragment is. De actiescènes zijn dan ook wel oké te noemen en als ik nog iets positiefs moet noemen dan is het toch ook wel weer leuk om Linda Hamilton terug te zien als het iconische personage Sarah Connor. Maar het is bij lange na niet voldoende om Terminator: Dark Fate ook maar enigszins te belonen met een voldoende op het rapport. Na dit zeer matige deel is de franchise naar mijn mening dan ook terminated.

2