Tenet (2020) recensie

Na het Science Fiction/drama Interstellar en het historische drama Dunkirk, komt schrijver en regisseur Christopher Nolan met de actie/thriller Tenet. Een zeer gecompliceerde film, die uitblinkt in zowel het verhaal als de spectaculaire fragmenten. Door de uitbraak van het coronavirus heb ik de nieuwste film van de geprezen regisseur in de bioscoop gemist, maar nu Tenet zowel digitaal als op een kwalitatief uitstekende 4K Ultra HD Blu-ray Disc gaat verschijnen, is het een mooi moment om de film te beoordelen. De grote vraag is natuurlijk of Tenet de hoge verwachtingen weet waar te maken.

Inversie

Na een succesvolle missie wordt de protagonist (John David Washington) bewapend met het woord ‘Tenet’ en hij krijgt een belangrijke taak om de wereld te redden. De kans op een derde wereldoorlog wordt alsmaar groter en hij komt wapenhandelaar Sator (Kenneth Branagh) op het spoor wanneer hij ontdekt dat zijn doelwit de mogelijkheid heeft om door de tijd te reizen. Met de informatie die hij vanuit de toekomst ontvangt, weet Sator zijn tegenstanders telkens een stap voor te zijn. Alleen door het betreden van Sator’s strijdperk kan de protagonist hem tot een halt toeroepen.

Ingewikkeld

Wees gerust, want Tenet is een weergaloos spektakel. Het tempo ligt hoog, maar het ingewikkelde verhaal raakt nimmer ondergeschikt aan de spannende momenten die op de kijker worden afgevuurd. Echter is het wel opletten geblazen, want het verhaal is niet alleen indrukwekkend, maar ook enorm gecompliceerd. Het is weliswaar geen mind fuck, zoals Inception dat is. Maar door de tijdsprongen die worden gemaakt en het tweede bedrijf dat zich volledig in de omgekeerde tijd afspeelt, zorgen ervoor dat je als kijker goed bij de les moet blijven om te kunnen volgen wat er allemaal gaande is.

Subliem acteerwerk

Het acteerwerk van de hoofdrolspelers is subliem te noemen. John David Washington speelt de rol van de door de tijd reizende spion voortreffelijk terwijl Kenneth Branagh op zeer overtuigende wijze de rol van de antagonist Sator speelt. Maar zowel Robert Pattinson als Elizabeth Debicki mogen niet worden uitgevlakt. De toekomstige The Batman-acteur speelt de rol van Neil meer dan prima en als de protagonist zijn partner speelt hij een rol van betekenis. Dat geldt ook voor Debicki, die als Sator’s echtgenote een belangrijk sleutelfiguur in het verhaal is. En ze speelt deze rol eveneens meer dan uitstekend.

Spelen met de natuurwetten

In Inception en Interstellar kon scenarist Christopher Nolan het al niet laten om te spelen met de natuurwetten. Alternatieve tijdlijnen, andere dimensies en droomwerelden zijn wel vaker de thema’s die in zijn verhalen terugkeren. In Tenet lijkt hij zo dicht mogelijk bij de realiteit te willen blijven met een uitstekende spionageverhaal dat zich zowel in de huidige tijd als in de omgekeerde tijd afspeelt. Nee, de personages springen niet in een vliegende auto die van het ene moment naar het andere moment in de tijdlijn springen, maar de unieke en realistische vorm van tijdreizen stelt de personages in Tenet wel in staat om in het verleden te handelen met de kennis die zij in de toekomst hebben opgedaan. Het staat buiten kijf dat het enorm interessant is. Evenals dat je de film meerdere malen moet hebben gezien om deze volledig te kunnen doorgronden.

Release aanstaande

Tenet, de door COVID-19 geteisterde productie en een normale bioscooprelease aan zich voorbij moest laten gaan, komt deze week beschikbaar op Video On Demand en vanaf 21 december is de door Christopher Nolan geregisseerde actie/thriller verkrijgbaar op DVD, Blu-ray Disc en 4K Ultra HD Blu-ray Disc. De 4K Ultra HD Blu-ray Disc is een zeer nette release met een uitmuntende beeld- en geluidskwaliteit terwijl het bonusmateriaal bestaat uit een zeer uitgebreide making of. Voor de liefhebbers bevat de 3-disc versie ook de normale Blu-ray Disc versie zodat de film op een reguliere Blu-ray Discspeler kan worden afgespeeld. Hoewel, ik van mening ben dat dit visuele spektakel het beste tot zijn recht komt in 4K.

Waardering: 4 uit 5.
Tenet