Temple (2017) recensie

TempleNetflix probeert haar aanbod flink uit te breiden met klassiekers, Originals die door de streamingdienst zelf zijn geproduceerd en alternatieve cinema. Onder het laatstgenoemde kopje schaar ik vooral de films waar ik echt nooit van gehoord heb. Zoals de horrorfilm Temple die sinds kort op Netflix te zien is. Als liefhebber van horrorfilms en films waarin paranormale activiteiten een rol spelen, werd ik nieuwsgierig naar de door Michael Barrett geregisseerde film. Maar hoe goed is Temple eigenlijk?

Het verhaal is niet bijzonder te noemen hoewel de makers claimen dat het gebaseerd is op waargebeurde feiten. Het draait om 3 Amerikaanse vrienden die tijdens een reis door Japan op een geheimzinnig dagboek stuiten die hen beweegt om op zoek te gaan naar de mysterieuze tempel die in het boekje wordt omschreven. Diep in het bos gaan de vrienden op zoek, maar al tijdens de eerste nacht krijgen zij sterk de indruk dat ze niet alleen zijn.

Ook de onderlinge relaties spelen een belangrijke rol en het is enigszins vreemd te noemen dat het stelletje James (Brandon Sklenar) en Kate (Natalia Warner) samen met Kate’s goede vriend Chris (Logan Huffman) het avontuur ondernemen. Voor Chris is het niet alleen lastig, omdat hij altijd het derde wiel is, maar ook zijn verborgen liefde voor Kate speelt een belangrijke rol. Die spanning en de jaloezie van James is duidelijk voelbaar terwijl de vreemde gebeurtenissen zich in rap tempo opstapelen.

Maar men vaart geen duidelijke koers en als kijker vraag je jezelf af waar het nu precies om gaat. In de slotfase is er dan nog een leuke twist aanwezig en de spreekwoordelijke puzzelstukjes vallen op hun plaats. Maar het geeft weinig voldoening. Ook de vermeende paranormale activiteiten zijn op z’n zachts uitgedrukt matig te noemen. Temple wordt nooit angstaanjagend terwijl het verhaal wel de potentie heeft om de kijker de stuipen op het lijf te jagen. Een typisch gevalletje dus van goed verzonnen, maar slecht uitgewerkt.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com

Sale NL