Teenage Mutant Ninja Turtles II

Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret of the Ooze (1991) recensie

Teenage Mutant Ninja Turtles IIEen jaar na de release van Teenage Mutant Ninja Turtles verscheen al het vervolg, Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret of the Ooze in de bioscoop. Opnieuw trokken de Martial Arts-specialisten de rubberen pakken van Leonardo, Donatello, Raphael en Michaelangelo aan om het publiek een vlotte actiefilm voor te schotelen. Onder leiding van regisseur Michael Pressman, die in zijn carrière veelal televisiefilms en afleveringen van verschillende televisieseries heeft geregisseerd.

Samenvatting van het verhaal – Nadat de Shredder is verslagen kunnen de teenage mutant ninja turtles het rustig aan doen. Maar als zij tot de ontdekking komen dat de Foot Clan is teruggekeerd, moeten ze opnieuw de strijd aan met de georganiseerde misdaad die New York in haar greep houdt. Maar waar de vier broers niet op hebben gerekend is de terugkeer van Shredder (Francois Chau), die op wraak zint. En met een ogenschijnlijk feilloos plan lijken de turtles nu niet bij machte te zijn om hun vijand tot een halt toe te roepen.

Recensie – Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret of the Ooze is vooral een film die in herhaling valt. Het is opnieuw een vlotte actiefilm met enorm veel humor en een flinterdun verhaal. Waarbij het acteerwerk wederom ondergeschikt is aan de actiemomenten. Die dan ook in overvloed aanwezig zijn en deze momenten zijn voor de Martial Arts-vechters een uitgelezen kans om hun vechtkunsten te vertonen. Op dat vlak heeft de kijker dan ook niets te klagen.

Het succes van de eerste live-action film waarin de stripboek helden op het scherm zijn getoverd met behulp van rubberen kostuums, zette de deur voor een vervolg wagenwijd open en het is vooral een film die gemaakt is voor de fans. Die maar geen genoeg kunnen krijgen van de kleurrijke personages, zoals Leonardo, Donattelo, Raphael, Michaelangelo, April O’Neill, Splinter en Shredder. Die natuurlijk allemaal weer van de partij zijn wanneer de strijd tussen de gemuteerde schildpadden en de maniakale Shredder en zijn Foot Clan onverbiddelijk doorgaat.

2.5