Teen_Spirit_Poster

Teen Spirit (2018) recensie

Teen_Spirit_PosterHet gebeurt wel vaker dat ik na afloop van een film met gemengde gevoelens blijf zitten. Ergens heb ik dan genoten, maar anderzijds is er ook een teleurstelling. Uiteindelijk gaat het mij om het vermaak. Ik ben vermaakt op het moment dat ik niet vaak op mijn horloge kijk om te kijken hoelang de film nog duurt. Teen Spirit is zo’n vermakelijke film, maar ik moet ook zeggen dat ik genoeg heb aan te merken op het debuut van regisseur en scenarioschrijver Max Minghella.

Violet (Elle Fanning) is een tiener die aardig kan zingen en droomt van een zangcarrière. Het leven in een klein Brits dorp gaat niet over rozen en ze zoekt een uitweg. Wanneer zij auditie doet voor de talentenjacht ‘Teen Spirit’ lijkt Violet een weg te hebben gevonden. Een weg naar faam, maar bovenal een vluchtroute naar een beter bestaan. Terwijl haar moeder haar klein probeert te houden en haar niet steunt in het achtervolgen van haar droom, vindt Violet steun bij Vlad (Zlatko Buric). Een gevallen Opera-ster die Violet klaarstoomt voor de grote finale in Londen. Waar zij het opneemt tegen jonge talentvolle zangers en zangeressen die evenals Violet dromen van een platencontract.

Elle Fanning
Als je een ietwat teneergeslagen en onverschillig personage op het beeld wilt zetten dan is Elle Fanning in mijn ogen wel de perfecte keuze om die rol in te vullen. De jonge actrice heeft al veelvuldig bewezen dat zij goed kan acteren, maar vooral in de rol van een lelijk eendje dat uitgroeit tot een mooie zwaan presteert zij uitstekend. Iets dat zij heeft laten zien met haar rol in de horrorfilm The Neon Demon. Haar aanwezigheid is ook de reden waarom Teen Spirit boeiend is, want op één of andere manier leef je met haar mee. En je hoopt dat ze haar dromen verwezenlijkt.

Opzwepende muziek
Haar tegenspeler Zlatko Buric speelt eveneens een solide rol als de aan alcohol verslaafde Vlad. Een voormalige Operazanger die nu zijn kans op redemptie ziet en Violet begeleidt in een wereld van glitter en glamour. Hoewel de achtergronden van de hoofdprotagonisten aan bod komen is er voor mijn gevoel toch een gebrek aan karakterontwikkelingen. Daarnaast zijn er veel meer personages die interessant zijn, maar Minghella heeft niet de moeite genomen om dat goed uit te werken. Met als gevolg dat Teen Spirit oppervlakkig blijft en minder indruk maakt dan het kunnen maken. Daarentegen is de film onderhoudend genoeg en kijkt deze ook lekker weg. Mede te danken aan de opzwepende soundtrack met tracks die de kijker zo nu en dan meeneemt naar de jaren ’80 en ’90.

Waardering: 3 uit 5.