Synchronic

Synchronic (2019) recensie

SynchronicDat mensen naar drugs grijpen om de realiteit te ontvluchten is enigszins nog voor te stellen. Hoewel, de verboden middelen meer kapotmaken dan zaken oplossen. In de Science Fiction/thriller Synchronic speelt de gelijknamige en legale drugs een belangrijke rol. Niet alleen een reeks van mysterieuze sterfgevallen, maar ook de bijzondere bijwerkingen zetten de drugs in een kwaad daglicht. Iets waar ambulancebroeder Steve (Anthony Mackie) onderzoek naar doet.

Samenvatting van het verhaal – Steve en zijn maatje Dennis (Jamie Dornan) rijden al jaren op de ambulance en ze worden nu geconfronteerd met een reeks overdosissen en sterfgevallen als de populaire drugs Synchronic in populariteit toeneemt. De zaak wordt vreemder wanneer Dennis zijn dochter Brianna (Ally Loannides) spoorloos verdwijnt nadat ze een dosis Synchronic heeft ingenomen. De ernstig zieke Steve ziet hoe het huwelijk van Dennis onder druk komt te staan door de verdwijning van de tiener en hij besluit om de experimentele drugs in te nemen om wellicht meer inzicht te krijgen in wat het middel met een mens doet. Maar de bijwerkingen die hij krijgt had niemand kunnen voorspellen terwijl hij meer te weten komt over de verblijfplaats van Brianna.

Recensie – Justin Benson mocht samen met Aaron Moorhead in de regiestoelen plaatsnemen om het door hem geschreven verhaal te verfilmen. De onervaren filmmaker heeft een uniek concept bedacht, maar zijn onervarenheid zorgt ervoor dat Synchronic geen foutloze film is. Hoewel, de interessante film voortvarend begint, stoorde ik mij mateloos aan de vreemde montage. Die ervoor zorgt dat bepaalde dialogen op een vreemd moment worden afgekapt terwijl er soms van de hak op de tak wordt gesprongen. Opperste concentratie is noodzakelijk om het toch wel bijzondere verhaal goed te kunnen blijven volgen, maar het is te afleidend. Dat ook afbreuk doet aan de karakterontwikkelingen van de personages van Anthony Mackie en Jamie Dornan.

De twee Hollywoodsterren trekken alles uit de kast om een goede performance neer te zetten, maar ze slagen slechts deels in die missie. Wellicht te wijten aan de wijze waarop ze geregisseerd zijn. Daarnaast zorgen een aantal gaten in het plot voor wat onbegrip, want als kijker wil je toch graag weten hoe de experimentele drugs Synchronic werkt. Ook het slot is niet heel bevredigend hoewel, het niet het standaard Hollywood-einde is waarin alles goedkomt. Dat is dan weer een plus. Evenals het interessante concept. Maar na afloop valt er niets anders te concluderen dat het idee van Synchronic beter is dan de film zelf.

2.5