Sweetheart

Sweetheart (2019) recensie

SweetheartSweetheart van de talentvolle regisseur J.D. Dillard is een film die aardig onder de radar is uitgebracht. Het is dat ik zo nu en dan door de eindeloze lijst van de digitale videotheek scroll om nieuw materiaal te ontdekken, maar anders had het wellicht jaren geduurd totdat ik de horrorfilm zou hebben ontdekt. En dat is zonde, want Sweetheart is zeker een film die de moeite waard is.

Op een onbewoond eiland

Als je denkt dat de wereld volledig in kaart is gebracht en er geen plekje meer op onze blauwe planeet is die onbewoond is, dan heb je het goed mis. Want hoofdprotagonist Jenn (Kiersey Clemons) spoelt aan op een onbewoond eiland. Nadat ze met een gezelschap op een boot schipbreuk heeft geleden. Vooral in het eerst deel zien we hoe zij worstelt met haar nieuwe leefsituatie en er wordt nauwelijks een woord gesproken. Haar daden en mimiek spreken boekdelen. Helemaal wanneer de nacht valt en zij wordt opgejaagd door een grommend beest.

Mysterieus

Het maakt Sweetheart spannend en mysterieus, want als kijker vraag je jezelf af wat Jenn gaat doen om de nachtelijke bezoekjes van het vijandige beest te overleven terwijl je ook wilt weten hoe het wezen eruitziet. Maar geduld is een schone zaak. Dillard bouwt de spanning goed op en probeert Jenn iets meer diepgang te geven door haar reisgenoten op een later tijdstip te laten aanspoelen in een vlot. Wat volgt zijn een aantal dialogen over het verleden en wie Jenn in het dagelijks leven is. Daarnaast geeft het Dillard de mogelijkheid om de body count op te hogen. Met vers vlees dat op het eiland vertoeft heeft het beest meer dan genoeg reden om ’s nachts uit zijn hol te kruipen.

Slim in elkaar gezet

Ondanks dat het vaak een herhaling van stappen is, blijft Sweetheart een boeiende film. Want als kijker wil je immers weten wat er gaat gebeuren, maar ook hoe het monster eruitziet. Kiersey Clemons draagt de film grotendeels in haar eentje en dat doet ze zeer verdienstelijk. Haar overlevingsdrang en angst voor het wezen lijken authentiek. Dat de spannende sfeer extra kracht bijzet. Het is jammer dat we dan ook niet iets meer over haar te weten komen en het einde geeft in alle eerlijkheid ook geen volledige voldoening. Maar op deze minpuntjes na is Sweetheart een vermakelijke horrorfilm die zeker niet mag worden overgeslagen.

Waardering: 3 uit 5.