Sweet Thing (2020) recensie

Sweet Thing, van Sundance-winnaar en regisseur Alexandre Rockwell, ging tijdens het filmfestival van Berlijn in première en won direct de Kristallen Beer. Het drama is een pakkende en indrukwekkende film, die niet in de koude kleren gaat zitten. Te danken aan het meer dan uitstekende verhaal, maar ook aan de wijze waarop Rockwell het in beeld brengt. Vanaf het eerste moment leef je mee met de vijftienjarige Billie (Lana Rockwell) en haar broertje Nico (Nico Rockwell), die te maken krijgen met het alcoholprobleem van hun vader.

Alleenstaande ouder

Het leven van een alleenstaande ouder is niet gemakkelijk. Voor Adam (Will Patton) in het bijzonder. Zijn vrouw heeft van de één op de andere dag de benen genomen terwijl zijn liefde voor haar nog steeds niet gedoofd is. Ze kijkt nauwelijks om naar haar kinderen hoewel, Adam ook niet in staat is om voor hen te zorgen. Zijn alcoholprobleem speelt regelmatig de kop op en Billie moet als vijftienjarige de ouderrol overnemen. Een pittige taak voor zo’n jonge meid die daardoor vergeet hoe het voelt om kind te zijn.

Zwart-witfilm

In de zwart-witfilm van Rockwell zien we hoe Adam uiteindelijk in een afkickkliniek belandt terwijl Billie en Nico onderdak vinden bij hun moeder en haar eigenaardige vriend Beaux. Die niet alleen zijn vriendin mishandelt, maar ook kinderen seksueel misbruikt. Iets waar de kleine Nico mee geconfronteerd wordt tijdens een visuitje. Wanneer zij niet worden geloofd, besluiten Billie en Nico om op de vlucht te slaan. Samen met hun kersverse vriend Malik (Jabari Watkins), die altijd al heeft gedroomd van een beter bestaan in het zonnige Californië.

Dromen

Sweet Thing is een behoorlijk melancholische film. Niet alleen te danken aan het aangrijpende verhaal, maar ook aan de zwart-wit opnames. Toch is het een film, die gaat over dromen. Dromen en hopen op een beter bestaan. Werkend naar de zonneschijn, die na de regen komt. Maar om tot dat punt te komen moet er veel worden doorstaan. Door de spreekwoordelijke zure appel bijten in de hoop dat er betere tijden aanbreken. Dat maakt Sweet Thing een doeltreffende film, die zonder twijfel een kijkbeurt waard is als een goed filmhuis drama helemaal jouw ding is.

SCORE: 7,5

Sweet Thing