Sweet Home

Sweet Home (2015) recensie

Sweet HomeWat is het toch heerlijk om iets speciaals te doen voor de persoon waar je van houdt. Je wilt hem of haar verrassen met iets unieks en om op die manier je liefde te tonen. Dat kan ontzettend goed uitpakken, maar in de horrorfilm Sweet Home pakken de plannen van Alicia (Ingrid García Jonsson) compleet anders uit. En het romantische avondje dat op het programma stond, wordt uiteindelijk een afschuwelijke overlevingstocht.

Alicia is een makelaar, die druk bezig is met een leegstaand pand en ze wil haar vriendje verrassen door hem een romantisch diner voor 2 aan te bieden. In één van de appartementen van het leegstaande pand waar Alicia mee bezig is. Ondanks dat de romantische avond voortvarend begint, vallen de plannen in het water als het koppel ontdekt dat er vreemde mannen in het pand rondlopen. En al snel blijken deze duistere figuren kwade bedoelingen te hebben. Alicia en haar vriend proberen nog om aan de maniakale bezoekers te ontkomen, maar hun pogingen zijn tevergeefs.

De Spaanse horrorfilm Sweet Home van regisseur Rafa Martinez is absoluut geen slechte film en zelfs enorm vermakelijk. Als bloederige en smerige beelden en een flinke dosis spanning zaken zijn waar jij als filmliefhebber blij van wordt. Het tempo ligt hoog en het heeft niet lang nodig voordat we Alicia en haar wederhelft zien vluchten voor de gemaskerde bezoekers. Die niet alleen zwaar bewapend, maar ook meedogenloos zijn en met iedereen in het pand afrekenen. Maar er is wel een groot manco, want waarom hebben deze mannen het plan om de mensen die in het leegstaande pand bivakkeren om zeep te helpen?

Het verhaal heeft dan ook maar weinig om het lijf en het acteerwerk is niet heel bijzonder. Nu is het ook niet echt een uitdaging voor de hoofdrolspelers om een potentieel slachtoffer te spelen, dat alleen maar rondrent en de longen uit zijn of haar lijf krijst. Het is dan ook meer een aaneenschakeling van fragmenten waarin de bezoekers worden opgejaagd, zich schuilhouden voor de moordende bezoekers en de confrontaties met deze maniakken. Maar ter verdediging is het onderhoudend genoeg om de aandacht er gedurende anderhalf uur bij te houden en dat is dan ook genoeg. Zeker als je vooraf niet teveel verwacht van Sweet Home.

2.5