Suspiria (2018) recensie

Suspiria_ps_1_jpg_sd-lowGa er als regisseur maar aan staan. “Even” een remake van de iconische horrorfilm van Dario Argento uit de grond stampen. Maar Luca Guadagnino (Call Me By Your Name) greep de uitdaging met beiden handen aan. Hoewel Suspiria meer een hommage is aan het origineel uit 1977 dan een remake. Zo werd het scenario drastisch aangepast en de filmmaker koos bewust voor een andere stijl. Een goede keuze lijkt mij, want Suspiria is een fantastische doch lugubere film. Maar wel eentje met meerdere lagen en een diepere betekenis.

Zonder enige ervaring vertrekt Susie (Dakota Johnson) naar Berlijn om een plek af te dwingen binnen de Tanz Dance Academy. Met haar danskunsten imponeert zij de kieskeurige Madame Blanc (Tilda Swinton) en Susie wordt al snel haar favoriet. In een rumoerige periode als hoofddanseres Patricia (Chloë Grace Moretz) op mysterieuze wijze is verdwenen en Duitsland verdeeld is. Psychiater Dr. Klemperer (Lutz Ebersdorf) is na zijn gesprekken met Patricia en Susie’s goede vriendin Sara (Mia Goth) ervan overtuigd dat er iets niet helemaal in de haak is met de dansschool, maar zijn pogingen om de waarheid aan het licht te brengen hebben zware consequenties voor hem en de jonge nietsvermoedende danseressen.

Kunstzinnig
De wijze waarop het scenario van David Kajganich in beeld wordt gebracht is zeer kunstzinnig te noemen. Fraai en tegelijkertijd verontrustend. Het verhaal dat zich aan het einde van de jaren ’70 afspeelt vraagt om een sombere en grauwe setting. Terwijl juist de gebeurtenissen achter de gesloten deuren van de dansschool vele malen verontrustender zijn. Juist op deze momenten spatten de kleuren van het scherm en de regisseur werkt vooral met kleurrijke decors en kostuums om het naargeestige verhaal een extra glans te geven. Het bezorgt de kijker een akelig gevoel, maar het intensiveert ook de kijkervaring.

Acteerwerk
Nu ben ik absoluut geen liefhebber van Dakota Johnson, maar in Suspiria vult ze de rol van de talentvolle danseres Susie uitstekend in. Ze is een wandelend voorbeeld van hoe een op het oog schattig lijkende jongedame in werkelijkheid een bedreiging kan zijn. Voor zowel haar mentor als haar medestudenten binnen de prestigieuze dansschool. Maar het is niet alleen Johnson die met haar spel imponeert, want ook Tilda Swinton speelt de rol van de veeleisende Madame Blanc voortreffelijk. Mede te danken aan het overtuigende acteerwerk imponeert Suspiria des te meer.

Niet voor iedereen
Suspiria is luguber, verontrustend en kunstzinnig. Misschien is betoverend zelfs een betere omschrijving, maar een sprookjesfilm is het allerminst. Het is een indrukwekkende film die meerdere lagen bevat en als kijker heb je de zware taak om die te doorgronden. Dat is in alle eerlijkheid soms lastig en de gruwelijke bloederige beelden helpen niet mee om je hierop te concentreren. Suspiria is dan ook zeker niet voor iedereen geschikt, maar voor de ruimdenkende liefhebber van goed uitgewerkte horrorfilms is Guadagnino’s hommage aan de cultklassieker verplicht kijkvoer.

Met dank aan Cinéart voor het DVD recensie-exemplaar.

4