Survival Island

Survival Island (2005) recensie

Survival IslandSoms droom ik over het neerstrijken op een onbewoond eiland. Waar je de hele dag lekker kunt genieten van de zon en niksen. Nu ben ik absoluut geen liefhebber van zon, zee en strand, maar het idee om je volledig terug te trekken is zeer aantrekkelijk. Geen verplichtingen en nergens zorgen om maken. Toch is het idee in realiteit minder aantrekkelijk en dat laat filmmaker en scenarioschrijver Stewart Raffill in de thriller Survival Island zien.

Het rijke echtpaar Jack (Billy Zane) en Jenny (Kelly Brook) boekt een heerlijke tocht op een luxueuze jachtschip. Maar de vaartocht komt abrupt tot een einde als de jacht in brand vliegt en zij op een onbewoond eiland belanden. Evenals de charmante dekhulp Manuel (Juan Pablo Di Pace). Terwijl Manuel zich wel thuisvoelt op het strand en al snel zijn boontjes weet te doppen, heeft Jack het iets zwaarder. Terwijl hij er alles aan doet om er het beste van te maken, verdenkt hij zijn vrouw en Manuel ervan dat zij een affaire houden. En wanneer Jack’s jaloezie de overhand neemt gaan alle remmen los.

Over de top
Survival Island staat ook bekend met de titel Three en is een thriller die zich schuldig maakt aan een aantal clichés. Het is dan ook niet lastig om te doorgronden hoe de vork in de steel zit. Al vanaf de eerste minuten weet je als kijker hoe dit verhaal gaat aflopen. Manuel is eigenlijk te knap om als simpele dekhulp te fungeren terwijl Kelly Brook met haar cupmaat en willigheid om de hele film in een kleine bikini rond te lopen de rol wist binnen te slepen. Het ligt er lekker dik bovenop terwijl de foute soundtrack tijdens de pikante momenten doet vermoeden dat ik toch naar een ander genre zit te kijken.

Simpel en effectief
Een onderhoudende film maken hoeft niet altijd moeilijk te zijn. Dat bewijst Raffill met Survival Island dat ondanks dat het acteerwerk benedenmaats is en een overdaad aan clichés toch lekker wegkijkt. Wellicht te danken aan de prachtige setting van witte stranden en een heldere blauwe zee, maar het is ook geen straf om 90 minuten lang naar Kelly Brook in een bikini te kijken. Het is dan ook jammer dat Raffill zijn personages als typetjes neerzet. De charmante dekhulp die alleen maar aan seks denkt, de onaantrekkelijk rijke miljonair met een vrouw aan zijn zijde die eigenlijk ver out of his league is en de beeldschone rondborstige dame die haar lichaam gebruikt om te krijgen wat ze wilt. Met iets meer verbeelding had hij er wellicht meer uit kunnen persen, want het gevoel dat er meer in had gezeten overheerst na afloop toch een beetje.

Waardering: 2.5 uit 5.