Summerland

Summerland (2020) recensie

SummerlandNiet iedereen gelooft in het hiernamaals en de hemel zoals die zo vaak is beschreven. Zo ook schrijfster Alice in het oorlogsdrama Summerland. Ze gelooft in het Heidense Summerland. Een plek waar de ziel naartoe gaat als iemand komt te overlijden. In tegenstelling tot het paradijs, is Summerland overal en nergens. Alice heeft een bijzondere fascinatie voor mythologie en folklore waar ze fanatiek onderzoek naar doet. Maar dan gebeurt er iets waardoor haar leven op zijn kop wordt gezet.

Samenvatting van het verhaal – Alice (Gemma Arteron) is druk bezig aan haar nieuwste boek. Ze woont alleen in een huisje aan de kust in het Engelse Kent waar niemand haar kan storen. Maar ze wordt gedwongen om het jongetje Frank (Lucas Bond) in huis te nemen en voor hem te zorgen. Frank is geëvacueerd uit Londen. Waar de Engelse gebukt gaan onder de aanvallen van de Nazi’s en Frank’s ouders vechten mee om een eind te maken aan de Tweede Wereldoorlog. Hoewel, Alice niets van Frank moet weten en bang is dat zijn aanwezigheid haar werk in de weg zit, begint ze sympathie voor de nieuwsgierige en rustige jongen te ontwikkelen. Iets dat ze zelf nooit had verwacht.

Recensie – Summerland is een oorlogsdrama, maar in tegenstelling tot bepaalde genregenoten zijn de beelden van de verschrikkelijke oorlog tot een minimum beperkt. Het gaat vooral om hoe Alice transformeert van een zuurpruim tot een liefdevolle surrogaatmoeder. Wanneer ze opeens en ongewild moet zorgen voor het jongetje Frank. Het is te danken aan het overtuigende acteerwerk van Gemma Arteron en de jonge Lucas Bond dat het verhaal binnenkomt. Want de chemie tussen de personages is overduidelijk aanwezig en je leeft met hen mee.

De ontwikkeling van de relatie tussen Alice en Frank wordt afgewisseld met flashbacks naar het verleden. Die iets meer prijsgeven over het verleden van Alice, maar ook het einde in een ander perspectief plaatsen. Als er iets uit het oorlogsdrama te halen valt is het om nooit op te geven. Te strijden voor dat wat je lief is. Want het leven is kort. Te kort om als een zuurpruim achter de geraniums te zitten en de veroordelende jongeren uit het dorp van je terrein te jagen. Door je juist open te stellen en klaar te staan voor je medemens. Want dan is de kans groot dat Summerland gevonden wordt.

3.5