Sully

Sully (2016) Blu-ray Disc recensie

Ik kan het mij nog goed herinneren dat het nieuws naar buiten kwam dat er een passagiersvliegtuig was neergestort in de Hudson rivier in New York. Niet veel later werden alle speculaties betreffende een terroristische aanslag teniet gedaan door het miraculeuze bericht dat de piloot en zijn crew het toestel moedwillig op de rivier hebben geland en dat de 155 zielen aan boord de ramp hebben overleefd. Ruim 8 jaar later komt filmmaker Clint Eastwood met de verfilming van dit bizarre verhaal dat na de landing op de rivier een staartje kreeg.

Op 15 januari 2009 melden Captain Sully Sullenberg (Tom Hanks) en zijn co-piloot Jeff Skiles (Aaron Eckhart) dat beide motoren van US Airways-vlucht 1549 zijn uitgevallen en dat zij direct omkeren naar LaGuardia Airport. Maar Sullenberg en zijn crew krijgen al snel in de gaten dat zij een noodlanding in de Hudson rivier moeten maken. Hoewel zij erin slagen om het toestel op het water te parkeren en de 155 zielen aan boord te redden, worden de heren onderworpen aan een zwaar onderzoek waarin men probeert aan te tonen dat Sully voldoende mogelijkheden had om het vliegtuig op LaGuardia te landen.

Het biografisch drama Sully draait dan ook niet om het ongeluk en het snelle handelen van Sully en Skiles, maar om de situatie die zich na de spectaculaire landing afspeelt. Tom Hanks, die met de benodigde make-up effecten is omgetoverd in de voormalige piloot van US Airways, speelt de rol van Sully voortreffelijk. We zien een man die naar zijn eigen mening slechts zijn werk deed, maar door iedereen als een held wordt gezien. De media aandacht wordt hem dan soms ook teveel evenals de vele bedankjes en spontane knuffels van wildvreemden. En dat terwijl hij er alles aan doet om te bewijzen dat hij op 15 januari 2009 juist heeft gehandeld.

Toch zijn er veel beelden van de spectaculaire landing in de film verwerkt en de kijker krijgt deze beelden te zien als Sully terugdenkt aan die bewuste dag. De visuele en praktische effecten zijn fenomenaal, maar ook confronterend. Het is immers een verhaal dat op waarheid is gebaseerd en ik herinner mij nog steeds de indrukwekkende beelden van het dobberende vliegtuig in de Hudson rivier. Desalniettemin maakt Eastwood er geen spektakelstuk van en wordt het indrukwekkende verhaal, dat op het boek van Sully Sullenberg en Jeff Skiles werd gebaseerd, uitstekend in beeld gebracht. Sully is vanaf 5 april verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een goede beeld- en geluidskwaliteit ook interessant bonusmateriaal bevat. Daaronder de 16 minuten durende special ‘Moment by moment: Averting disaster on the hudson’, de 20 minuten durende special ‘Sully Sullenberger: The man behind the miracle’ en de 20 minuten durende special ‘Neck deep in the Hudson: Shooting Sully’. Het mooie aan deze specials is dat ook Sully Sullenberg en Jeff Skiles evenals ooggetuigen en passagiers van US Airways-vlucht 1549 aan het woord komen.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Media Tornado voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Sully (2016) Blu-ray Disc recensie

1. Ik vond de film als geheel wat braaf en gewoontjes, maar wat er met geluid en beeld wordt gedaan om de ramp vanuit meerdere perspectieven te belichten is wel indrukwekkend. Hanks is daarnaast altijd goed, roep ik wel eens. Volgens mij heb ik nog gelijk ook;