Suicide Squad

Suicide Squad (2016) recensie

Vorige week kreeg ik de uitnodiging om de Europese première van Suicide Squad bij te wonen en daar zegt deze filmliefhebber natuurlijk geen nee tegen. Vanavond was in de Dolby Cinema zaal van Vue Hilversum het moment dat er live verbinding werd gemaakt met de hoofdrolspelers en de regisseur die op dat moment de première in Londen bijwoonden en dat de bezoekers lekker konden gaan zitten voor het ruim twee uur durende spektakel dat door David Ayer, de schrijver van Training Day en End of Watch, is geschreven en geregisseerd.

Ik had mijn verwachtingen iets naar beneden bijgesteld, omdat Suicide Squad onderdeel is van het DC universum en in verbinding staat met Batman v Superman: Dawn of Justice die eerder dit jaar verscheen. Ik was toen niet zo enthousiast over deze film en ik was bang dat ook Suicide Squad zou tegenvallen. Daarom probeerde ik mijn enthousiasme over een film vol met de schurken uit het Batman universum te temperen, maar na afloop blijkt dat dit helemaal niet nodig was!

Suicide Squad is namelijk een vermakelijke en spectaculaire actiefilm vol met beroemde personages, explosief geweld en heerlijke humor. Sterren zoals Jared Leto, Margot Robbie, Will Smith, Jai Courtney, Cara Delevinge en Joel Kinnaman zijn in de film te zien als Batman’s maniakale aartsvijand The Joker, zijn krankzinnige vriendinnetje Harley Quinn, de schietgrage Deathshot, de dodelijke Captain Boomerang, de mysterieuze Enchantress en sergeant Rick Flag die het zooitje ongeregeld in het gareel moet houden. Deze acteurs spelen deze rollen fantastisch en ik ben ook zeer te spreken over Viola Davis, want zij speelt de rol van de meedogenloze Amanda Waller prima!

Amanda Waller is dan ook de overheidsagente die besluit om de door Batman ingerekende criminelen te rekruteren als soldaten in de strijd tegen het ultieme gevaar dat de wereld dreigt te veroveren. Natuurlijk zijn deze buitenbeentjes niet van plan om rustig mee te werken, maar met een klein explosief dat zij in de nek dragen kunnen zij niets anders doen dan de bevelen braaf opvolgen. Alleen de misdaadkoning The Joker lijkt vrij spel te hebben in een wereld waar Superman niet langer meer rondvliegt en Batman blijkbaar te druk is om voor eens en altijd af te rekenen met zijn tegenstander.

Hoewel de gemaskerde burgerwacht toch een paar keer zijn gezicht laat zien draait Suicide Squad volledig om het team van outlaws dat voor veel spektakel en humor zorgt. Ik heb mij van het begin tot het einde vermaakt. De special effects zijn op orde en de briljante soundtrack met bekende nummers van artiesten zoals Queen, Eminem, War en Creedence Clearwater Revival zorgen voor het succes van deze zeer geslaagde actiefilm. Dat het verhaal weinig om het lijf heeft neem ik dan ook graag voor lief. Als ik dan een minpuntje moet noemen is het wellicht het korte optreden van Jared Leto als The Joker, want alle ogen waren toch op zijn performance gericht nu hij de taak kreeg om de indrukwekkende vertolking van het personage door Heath Ledger in The Dark Knight moest zien te evenaren. Echter heeft hij te weinig schermtijd gekregen om daar een goed oordeel over te kunnen geven. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat we in een volgende film meer van hem te zien gaan krijgen.

5 gedachten over “Suicide Squad (2016) recensie