Suicide Squad (2016) recensie

Suicide SquadDe filmwereld wordt overspoeld door superheldenfilms. En in iedere superheldenfilm is er ook wel een krankzinnige schurk of een bovennatuurlijk wezen aanwezig dat de hoofdrol opeist. Na de Superman-film Man of Steel en het eerder dit jaar verschenen Batman v Superman: Dawn of Justice, volgt er een nieuwe film die onderdeel uitmaakt van dit filmuniversum. En in Suicide Squad van regisseur David Ayer draait het niet om de gemaskerde burgerwacht van Gotham City of de buitenaardse superheld Superman, maar om het meedogenloze team van schurken die worden ingeschakeld om de wereld te redden.

Schurken zoals de sexy doch dodelijke Harley Quinn (Margot Robbie), de schietgrage Deadshot (Will Smith), de maniakale Captain Boomerang (Jai Courtney), de licht ontvlambare Diablo (Jay Hernandez) en de oersterke Killer Croc (Adewale Akkinuoye-Agbaje), zijn allen sleutelfiguren in het Batman-universum en ook in Suicide Squad laat Batman (Ben Affleck) zijn gezicht nog even zien. Maar het draait allemaal om de personages van de zogenaamde Suicide Squad, een team van villains die door Amanda Waller (Viola Davis) zijn geselecteerd om de Amerikaanse overheid een helpende hand toe te reiken.

Onder leiding van Rick Flag (Joel Kinnaman) moet het team van buitengewone metamensen het opnemen tegen de gevaarlijke heks Enchantress (Cara Delevinge) die maar één doel voor ogen heeft: het veroveren van de wereld. Terwijl het team te maken krijgt met gevaarlijke tegenstanders en de onderlinge frustraties, heeft de krankzinnige Joker (Jared Leto) vrij spel in een wereld waarin Superman niet langer meer rondvliegt en Batman het te druk heeft om met zijn aartsvijand af te rekenen. En dat brengt de goedlachse crimineel in staat om zijn geliefde Harley Quinn te redden.

In tegenstelling tot de andere schurken heeft de Joker maar een bijrol. Desalniettemin speelt Jared Leto de rol prima ondanks dat zijn schermtijd beperkt is. Toch is het Margot Robbie die alle aandacht opeist met haar geweldige vertolking van het liefje van de Joker. Dat neemt niet weg dat ook acteurs zoals Will Smith, Joel Kinnaman en Jai Courtney hun rollen prima spelen. Toch draait het in de ruim 2 uur durende spektakelfilm om de spanning en de sensatie en dat is dan ook dik op orde. Praktische effecten en stunts zijn gecombineerd met verbluffende CGI animaties om de kijker een vermakelijke film voor te schotelen. En voeg daar een fantastische soundtrack aan toe en je hebt een topper in het genre te pakken.

David Ayer heeft dan ook samen met zijn team puik werk geleverd en Suicide Squad is één van de leukste films die ik dit jaar heb gezien. Na een succesvolle draaiperiode in de bioscoop verschijnt de film nu op DVD, (3D) Blu-ray Disc en 4K Ultra-HD Blu-ray Disc. De High-Definition versie is een meer dan uitstekend schijfje geworden met een uitstekend beeld- en geluidskwaliteit! Daarnaast bevat deze de extended version van de film die ongeveer een kwartiertje langer duurt. De overgebleven ruimte op de disc is opgevuld met interessant bonusmateriaal.

In specials zoals ‘Chasing the real’ (9 minuten), ‘Joker and Harley: “It” couple of the underworld’ (14 minuten) en ‘Task Force X: One Team, One Mission’ (23 minuten) vertellen de regisseur en de acteurs meer over de wereld van Suicide Squad, de historie van de personages van Suicide Squad en de personages van Jared Leto en Margot Robbie. In de specials ‘Squad strenght and skills’ (9 minuten), ‘Armed to the teeth’ (12 minuten) en ‘This is gonna get loud: The Epic Battles of Suicide Squad’ (11 minuten) wordt er meer verteld over de training die de acteurs kregen, de wapens die in Suicide Squad gebruikt worden en hoe de praktische effecten werden gecombineerd met de computeranimaties. Het bonusmateriaal wordt gecompleteerd door een gag reel en een 4 minuten durend promotiefilmpje van de Suicide Squad.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Media Tornado voor het Blu-ray recensie-exemplaar.