Sudden Death

Sudden Death (1995) recensie

Sudden DeathAls dertiger ben ik opgegroeid met de films van Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone en natuurlijk Jean-Claude van Damme. Vooral in de jaren ’80 en ’90 was The Muscles From Brussels veelvuldig te zien in spectaculaire actiefilms. In een tijdperk waarin CGI meer uitzondering dan regel was en de actieheld zijn tegenstanders nog met de blote vuist te lijf ging. Zo zagen we Van Damme al in actie in vermakelijke films zoals Universal Soldier, Street Fighter en Sudden Death. In de laatstgenoemde actiefilm moet hij het als brandweerinspecteur McCord het opnemen tegen een gevaarlijke terrorist tijdens de finale van de Stanley Cup.

Het is game day. Terwijl de ijshockeyers van de Penguins en de Hawks zich klaarstomen voor de belangrijkste wedstrijd van het seizoen, beramen gevaarlijke criminelen onder leiding van Joshua Foss (Powers Boothe) een ingenieus plan om de VIP skybox van de Vice-President binnen te dringen en hem voor losgeld te gijzelen. Terwijl het nietsvermoedende publiek zien hoe de ijshockeyers vechten om de felbegeerde Stanley Cup, is het brandweerinspecteur McCord (Jean-Claude van Damme) die de terroristen op het spoor komt en van binnenuit het stadion hen probeert te stoppen.

In een vlotte actiefilm zien we hoe Van Damme een ietwat nederige rol speelt, maar zijn ervaring en expertise gebruikt om zijn nieuw verworven vijanden tot een halt toe te roepen. Het leveren vermakelijke scènes op terwijl de setting ook uniek is. Het verhaal speelt zich af in de arena van de Pittsburgh Penguins en daarmee speelt zowel de club als de sport een belangrijke rol in de door Peter Hyams geregisseerde actiefilm. Die naast de bombastische actiescènes ook veel spanning bevat en de kijker op het puntje van zijn of haar stoel houdt.

Ruim 20 jaar later is Sudden Death nog steeds enorm vermakelijk en een film die de tand des tijds aardig heeft doorstaan. Hoewel een aantal special effects iets gedateerd zijn, is het spektakel en de daarbij horende stunts en praktische effecten van een hoog niveau. Hoewel het moeilijk voor te stellen is dat een film als deze anno 2018 volle zalen zou trekken, want het verwende publiek is inmiddels wel iets gewend. Maar destijds was het een weergaloos spektakel. Een film met een onaantastbare actieheld die van het begin tot en met het einde vermaakt. Dat maakt het extra zuur dat het nu eenmaal een feit is dat dit soort films nog nauwelijks gemaakt worden.