Stuber_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-Reserved

Stuber (2019) recensie

Stuber_ps_1_jpg_sd-low_©-2019-Twentieth-Century-Fox-Film-Corporation-All-Rights-ReservedEen leuke actie/komedie gaat er altijd wel in als zoete koek, maar als ik aan Dave Bautista denk dan denk ik niet gelijk aan een grappige acteur. Hoewel hij de rol van de cynische Dax in de Marvel-film Guardians of the Galaxy goed heeft ingevuld. In Stuber speelt de acteur eveneens een komische rol en hij vormt samen met Kumail Nanijani een grappig duo. Dat een doldwaas avontuur beleeft tijdens de jacht op drugsdealer Tedjo (Iko Uwais).

Stu (Kumail Nanijani) werkt bij een warenhuis waar hij getreiterd wordt door zijn baas terwijl hij in zijn vrije tijd als Uber-chauffeur aan de slag gaat. Hij is namelijk druk aan het sparen om samen met zijn schoolvriendin Becca (Betty Gilpin) een sportschool te kunnen openen. Daarmee hoopt hij het hart van zijn beste vriendin te kunnen veroveren, maar zijn onzekerheid zorgt ervoor dat hij zijn ware gevoelens voor Becca niet kenbaar kan maken. Wanneer hij op een dag een oproep krijgt van politieagent Vic (Dave Bautista) wordt hij ongewild meegesleurd in een doldwaas avontuur waarin schietgevechten, bloederige confrontaties met meedogenloze drugsdealers en een bezoekje aan een onorthodoxe stripclub tot de orde van de dag horen. Misschien dat dit avontuur Stu helpt om wat zekerder in het leven te gaan staan.

Komisch duo
Zoals geschreven vormen Dave Bautista en Kumail Nanijani een komisch duo en er is wel chemie tussen hen aanwezig. Bautista is natuurlijk met zijn imposante verschijning de snoeiharde politieagent die drugsdealers met zijn blote handen om zeep helpt terwijl Nanijani met zijn uitstraling van een nerd geknipt is voor de rol van de onzekere pushover Stu. Nu is het niets nieuws dat regisseur Michael Dowse laat zien, maar Stuber heeft toch een aantal zeer positieve punten die de film zeker de moeite waard maken. Zoals het eeuwige gekibbel tussen de twee heren, de vette actiescènes en de opzwepende soundtrack.

Simpel vermaak
Dowse levert dan ook een solide film af. Een heerlijk tussendoortje dat met een speelduur van iets meer dan 90 minuten lekker wegkijkt en de kijker trakteert op veel actie en humor. Dat neemt niet weg dat het verhaal enorm simpel en rechtlijnig is. Men probeert nog met een plottwist een verrassingselement toe te voegen, maar erg schokkend is het niet. Het is vooral de wijze waarop de heren het avontuur beleven dat voor veel kijkplezier zorgt en daar is verder ook niets mis mee. Het hoeft niet altijd een film te zijn waarin het verhaal een onderliggende boodschap bevat of diepgaande dialogen zijn.

Waardering: 3.5 uit 5.