De 5 beperkingen blogathon – Beperking 1

BlogathonFilmblogger Nostra van DeFilmkijker.com heeft opnieuw het initatief genomen om een nieuwe blogathon te organiseren. Een blogathon die verdeeld is over 5 maanden en de bedoeling van deze blogathon is om iedere maand met een beperking een recensie te schrijven. De eerste beperking voor de maand November is “schrijf een positieve review over een slechte film of een negatieve review over een goede film”. Ondanks dat ik de opdracht een beetje vreemd vind wil ik absoluut geen spelbreker zijn. Dus hierbij mijn zeer positieve review van een goed foute film die ik als kind geweldig vond.

Actieheld Jean-Claude van Damme heeft in de jaren ’80 en ’90 een aantal zeer vermakelijke films gemaakt. In 1994 ging ik met hoge verwachtingen naar de bioscoop om naar Street Fighter te kijken. Een film die gebaseerd is op het gelijknamige computerspelletje en waarin The Muscles from Brussels de rol van Colonel Guile speelt. Een populair personage onder de gamers en derhalve ook de goedzak in de film. In het door Steven E. de Souza spektakel gaat Guile de strijd aan met de maniakale dictator General M. Bison (Raul Julia).

Een simpel computerspelletje waarin je in ieder level je tegenstander tot pulp moet slaan en waarin het karakter Bison altijd het eindstation is, lijkt niet geschikt te zijn om als inspiratie te dienen voor een avondvullende speelfilm. Maar de Souza en zijn team slagen erin om de publiek een vermakelijke en onderhoudende actiefilm voor te schotelen. De actie is van hoog niveau hoewel dat grotendeels te danken is aan het werk van Jean-Claude van Damme die wel de kwaliteiten heeft om een aantal vette moves aan de kijker te tonen.

Het verhaal is ook niet geheel slecht uitgewerkt en het acteerwerk is acceptabel. Zowel Van Damme als Raul Julia doen het prima terwijl medespelers zoals Kylie Minogue, Ming-Na Wen en Wes Studi het prima doen als de populaire personages Cammy, Chun-Li en Sagat. Daarom is Street Fighter een film die je als liefhebber van toffe actiefilms en de computergames niet mag missen! Poe, dat valt nog niet mee om zo positief te zijn over film die eigenlijk goed fout is

6 thoughts to “De 5 beperkingen blogathon – Beperking 1”