Street Fighter full

Street Fighter (1994) recensie

Street FighterAls klein jongetje speelde ik al graag computerspelletjes, maar in mijn jeugd waren er geen geavanceerde en krachtige consoles als op de dag van vandaag. Je moest nog echt naar de speelhal of een cafetaria als je populaire games wilde spelen. Nu had ik het geluk dat de cafetaria bij mij om de hoek de speelkast van Super Street Fighter II had staan. Een enorm verslavend spel waar ik fan van was en waar de actiefilm Street Fighter op gebaseerd is. Ik was dan ook een enorme fan toen de film van Steven E. de Souza werd uitgebracht.

Dat Jean-Claude van Damme de hoofdrol speelt en in Street Fighter te zien als Guile (één van mijn favoriete personages), is een mooie bonus. De Amerikaanse kolonel moet het opnemen tegen de krijgsheer Bison (Raul Julia) en zijn leger als de onvoorspelbare dictator hulpeloze slachtoffers heeft gegijzeld. In tegenstelling tot genregenoot en game verfilming Mortal Kombat draait het in Street Fighter niet zozeer om de gevechten tussen herkenbare personages zoals Ryu, Ken, Blanka en Sagat. Door de personages in een flinterdun verhaal te verweven probeerde de makers om een actiefilm met iets meer diepgang te creëren.

Dat de personages zowel de uiterlijke karakteristieken als de moves hebben van de karakters, heeft Street Fighter verder weinig te maken met de videogames van Capcom. Dat is enorm jammer en een gemiste kans. Het maakt de matige film er niet veel beter op. Maar als tiener zijn je eisen nog niet zo hoog als dat ze op oudere leeftijd zijn. En dan maar te zwijgen over smaak die in de jaren veranderd is. Destijds was Street Fighter echt een topper en een hele vermakelijke actiefilm. Maar de tand des tijds heeft deze niet goed doorstaan. Bij het weerzien staat het schaamrood op de kaken hoewel ik er stiekem ook nog wel een beetje van geniet. Een onvervalste guilty pleasure.

Steun Filmliefhebber.com