Stranger Things – Seizoen 3 (2019) recensie

Stranger Things - Seizoen 3De fans hebben er ruim anderhalf jaar op moeten wachten, maar het derde seizoen van de razend populaire serie Stranger Things staat nu eindelijk op Netflix. De vriendjes Mike (Finn Wolfhard), Dustin (Gaten Matarazzo), Lucas (Caleb McLaughlin), Will (Noah Schnapp) en El (Millie Bobby Brown) gaan in het derde (en misschien wel het laatste?) deel opnieuw de strijd aan met de kwaadaardige Mind Flayer uit de Upside Down.

Nu de poort naar de Upside Down gesloten is lijkt de rust in Hawkins te zijn wedergekeerd. Hopper (David Harbour) maakt zich ongerust over de verkering van Mike en El terwijl Dustin na zijn tripje naar het wetenschapskamp wanhopig radiocontact probeert te maken met zijn vriendinnetje Suzie. Maar de rust is van korte duur als de dieren en inwoners in Hawkins vreemd gedrag beginnen te vertonen en Will’s moeder Joyce (Winona Ryder) ontdekt dat haar koelkastmagneten niet meer werken. Terwijl zij samen met Hopper op zoek gaat naar de oorzaak van dit vreemde fenomeen, belandt Dustin in een geheime ondergrondse Russische basis waar hij een afschuwelijke ontdekking doet.

80’s vibe
Ook in het derde seizoen is de 80’s vibe goed aanwezig. De settings, decors, kledingdracht en muziek zijn allen afgestemd op deze mooie jaren en dat maakt Stranger Things al een heerlijke serie om te volgen. Maar er is natuurlijk meer om van te genieten. Evenals in de voorgaande seizoenen is er ruimte voor spanning, actie en romantiek. Bij uitstek een serie om lekker te binge watchen, want het wordt nimmer langdradig en saai. Desalniettemin is de kritische noot dat het mysterieuze sfeertje dat in het eerste deel zo nadrukkelijk aanwezig is nu compleet verdwenen is. Ondanks dat doet dat verder geen afbreuk aan het kijkplezier en de overtuigende acteerprestaties van de uitgebreide cast.

Stranger Things – Seizoen 4
Maar de kijker mag wel in het achterhoofd houden dat de jonge acteurs ouder worden. In het derde seizoen zien we ook hoe de aan Dungeons & Dragons verslaafde jongens opeens een interesse tonen in meisjes terwijl Max (Sadie Sink) en El regelmatig het winkelcentrum onveilig maken. Het is dan ook nog maar de vraag of een vierde seizoen gaat komen, maar zonder iets te verklappen raad ik je aan om de end credits van de laatste aflevering volledig af te kijken. En de gemiddelde speurneus heeft op de website IMDB al gezien dat er een vierde deel komt. Hoewel er geen details over de productie- noch releasedatum bekend zijn.

• Serie
4

Steun Filmliefhebber.com