Stranger Things – Seizoen 1 (2016) recensie

Stranger Things - Seizoen 1Netflix brengt steeds meer en sneller televisieseries uit die zij zelf hebben geproduceerd. Het gaat zelfs zo snel dat ik het in ieder geval niet kan bijhouden. Het is dan ook onmogelijk om alles te zien, maar toen ik steeds meer goede verhalen las over de vermakelijke en spannende serie Stranger Things, moest ik wel even tijd vrij maken voor het eerste seizoen van de door The Duffer Brothers bedachte televisieserie.

De jaren 80 komen weer tot leven

Stranger Things speelt zich af in de jaren 80 waar een groepje van 4 vriendjes een normaal leventje leiden. Totdat Will (Noah Schnapp) plotseling verdwijnt. Het dorp is in rep en roer en de vreemde gebeurtenissen die zich in een rap tempo opvolgen doen zowel de 3 overgebleven vriendjes Mike (Finn Wolfhard), Dustin (Gaten Matarazzo) en Lucas (Caleb McLaughlin) als Will’s wanhopige moeder Joyce (Winona Ryder) en Sheriff Hopper (David Harbour) besluiten om tot op de bodem uit te zoeken wat er in hun dorpje gaande is.

E.T. meets The Goonies en Aliens

Wellicht vind je dit een vreemde kop, maar het eerste seizoen van Stranger Things is zo wel het beste te omschrijven. Het jaren 80 sfeertje druipt er van af en er is continu spanning aanwezig. Daarnaast is er ruimte voor humor en zelfs een beetje romantiek dat de serie heel afwisselend maakt. Het acteerwerk is enorm sterk. Vooral Winona Ryder, David Harbour en Millie Bobby Brown die de rol van de mysterieuze El speelt, blinken uit. Maar het is vooral het intrigerende verhaal dat Stranger Things een heerlijke, spannende en mysterieuze serie maakt.

Eindoordeel

Stranger Things is een briljante serie die ook enorm verslavend is. Het is ook een serie waar je simpelweg niet omheen kan. Daarnaast komt de marketingmolen voor het tweede seizoen nu flink op gang en ik heb er nu al enorm veel zin in! Helaas moeten we daar nog even op wachten, want Stranger Things – Seizoen 2 zal pas Β in het najaar van dit jaar in de apps van de streamingdienst verschijnen.

11 thoughts to “Stranger Things – Seizoen 1 (2016) recensie”

1. Ik ben er aan begonnen en heb misschien drie afleveringen gezien en ben het daarna eigenlijk vergeten verder te kijken. Hoop dat toch nog wel te doen, want het sfeertje was wel tof.

2. Ik heb ook al mensen horen roepen dat ik dit ‘moet kijken’ ja, maar er is zoveel… Doordat ik veel (nieuwe) films zie blijven series soms een beetje liggen.

1. Ik heb dan ook geen Netflix:) Van wat ik gezien heb van het aanbod staat er ook veel troep op, terwijl veel klassiek werk dat ik graag kijk ontbreekt. Daarnaast vind ik dat Netflix al wat imperialistische trekjes vertoont; naar wat ik overal om me heen meekrijg wordt het door hen zelf gemaakte/geproduceerde/geliefkoosde aanbod steeds meer aan je opgedrongen.

1. Dat is ook weer waar, en mijn opmerking moet je wegen in de context van iemand die ook maar dingen meekrijgt in de wandelgangen:) Die eigen producties worden trouwens steeds exclusiever. Ik zag zojuist dat de nieuwe Scorsese in 2019 via netflix wordt gelanceerd…