Stranger Things – Seizoen 1 (2016) recensie

Stranger Things - Seizoen 1Netflix brengt steeds meer en sneller televisieseries uit die zij zelf hebben geproduceerd. Het gaat zelfs zo snel dat ik het in ieder geval niet kan bijhouden. Het is dan ook onmogelijk om alles te zien, maar toen ik steeds meer goede verhalen las over de vermakelijke en spannende serie Stranger Things, moest ik wel even tijd vrij maken voor het eerste seizoen van de door The Duffer Brothers bedachte televisieserie.

Stranger Things speelt zich af in de jaren 80 waar een groepje van 4 vriendjes een normaal leventje leiden. Totdat Will (Noah Schnapp) plotseling verdwijnt. Het dorp is in rep en roer en de vreemde gebeurtenissen die zich in een rap tempo opvolgen doen zowel de 3 overgebleven vriendjes Mike (Finn Wolfhard), Dustin (Gaten Matarazzo) en Lucas (Caleb McLaughlin) als Will’s wanhopige moeder Joyce (Winona Ryder) en Sheriff Hopper (David Harbour) besluiten om tot op de bodem uit te zoeken wat er in hun dorpje gaande is.

Wellicht vind je dit een vreemde kop, maar het eerste seizoen van Stranger Things is zo wel het beste te omschrijven. Het jaren 80 sfeertje druipt er van af en er is continu spanning aanwezig. Daarnaast is er ruimte voor humor en zelfs een beetje romantiek dat de serie heel afwisselend maakt. Het acteerwerk is enorm sterk. Vooral Winona Ryder, David Harbour en Millie Bobby Brown die de rol van de mysterieuze El speelt, blinken uit. Maar het is vooral het intrigerende verhaal dat Stranger Things een heerlijke, spannende en mysterieuze serie maakt.

Stranger Things is een briljante serie die ook enorm verslavend is. Het is ook een serie waar je simpelweg niet omheen kan. Daarnaast komt de marketingmolen voor het tweede seizoen nu flink op gang en ik heb er nu al enorm veel zin in! Helaas moeten we daar nog even op wachten, want Stranger Things – Seizoen 2 zal pas  in het najaar van dit jaar in de apps van de streamingdienst verschijnen.

• Serie