Straight Outta Compton (2015) Blu-ray Disc recensie

Straight Outta ComptonLaat ik vooropstellen dat ik geen liefhebber ben van hiphop- en rapmuziek. Daarom ben ik vorig jaar ook niet naar de bioscoop geweest om Straight Outta Compton te gaan zien, want deze biopic draait toch grotendeels om de muzikale loopbanen van de leden van de gangstarapgroep N.W.A.. En de muziek is dan ook een belangrijk onderdeel in deze film. Maar door de lovende recensies en mijn gezonde nieuwsgierigheid, kon ik het toch niet laten om de door F. Gary Gray geregisseerde film een eerlijke kans te geven. En ik heb daar absoluut geen spijt van!

Je hoeft helemaal geen kennis te hebben van de geschiedenis van de leden van de N.W.A., want in de film komt het uitgebreid aan bod hoe Niggaz Wit Attitudes tot stand is gekomen en wie onderdeel uitmaakten van een van de meest spraakmakende groepen uit de Amerikaanse muziekgeschiedenis. Ze zorgden voor controverse door gebruik te maken van expliciete teksten en door de sociale kritiek die zij in hun nummers uitten. In de beginfase van de film zien we dan ook hoe de muzikale talenten Ice Cube (O’Shea Jackson Jr.), Dr. Dre (Corey Hawkins) en Eazy-E (Jason Mitchell) op het idee zijn gekomen om de N.W.A. op te richten zodat zij terug konden vechten tegen de vooroordelen die men had jegens de inwoners van Compton.

Maar met Straight Outta Compton focust men zich vooral op de ontwikkelingen van de rappers en de onvermijdelijke verdeeldheid als het succes toeneemt en het geld begint binnen te stromen. En natuurlijk staat men uitgebreid stil bij de censuur die door de FBI werd opgelegd toen de N.W.A. succes boekte met het nummer “Fuck Tha Police” dat werd geschreven om kritiek te leveren aan het adres van de politie die in Compton regelmatig onschuldige voorbijgangers lastigvielen. Echter werd dit nummer gezien als een ondermijning van de autoriteit van de politie en een stimulans om geweld te gebruiken.

Na het enorme succes, volle zalen en hits viel de groep uit elkaar, maar de film gaat door met het inzoomen op de solocarrière van songwriter Ice Cube, Dr. Dre’s voortvarende carrière als producer en de breuk tussen rapper Eazy-E en N.W.A.’s manager Jerry Heller (Paul Giamatti) die volgens de film hoogstpersoonlijk verantwoordelijk is geweest voor de onderlinge meningsverschillen en de ondergang van het goedlopende platenlabel dat Eazy-E zijn vermogen heeft gekost. En na zijn ontdekking dat zijn manager de boel belazerd heeft, zoekt de rapper naar verzoening met zijn vrienden en is er zelfs sprake van een reünie als de strijdbijlen zijn begraven. Maar dan slaat het noodlot toe als de destijds 31-jarige rapper komt te overlijden.

Het verhaal over de leden van de N.W.A., de problemen waar zij voor het succes, maar ook tijdens het succes mee te maken kregen, is indrukwekkend te noemen. Enerzijds heb ik meer dan respect voor de vastberadenheid waarmee de jonge rappers vechten om hun stemmen te laten horen, maar het is ook aangrijpend om te zien hoe de goede vrienden elkaar uit het oog verliezen door een ruzie om een paar centen. Ik mag dan nog steeds geen liefhebber zijn van de muziek die zij maakten, maar als fan van een goede biopic kan ik de film van F. Gary Gray meer dan waarderen. In ruim 2 uur weet men meer dan uitstekend vast te leggen hoe de N.W.A. vanuit het niets de succesvolste rapgroep van de Verenigde Staten werd en hoe deze uiteindelijk tot zijn einde kwam.

Het succes van Straight Outta Compton is niet alleen te danken aan het waargebeurde verhaal dat fantastisch is uitgewerkt, maar ook aan het overtuigende acteerwerk van de jonge hoofdrolspelers die sprekend lijken op de wereldberoemde rappers. O’Shea Jackson Jr. maakt zijn debuut en hij lijkt sprekend op zijn vader. Vanaf het eerste moment heb je echt het gevoel dat je naar een jonge Ice Cube aan het kijken bent. Zelfs zijn rap is spot on terwijl ook Corey Hawkins en Jason Mitchell de rollen van producer Dr. Dre en rapper Eazy-E meer dan uitstekend spelen. Ook Paul Giamatti verdient een enorm compliment voor zijn briljante vertolking van de inhalige manager Jerry Heller.

Het moge duidelijk zijn dat Straight Outta Compton meer dan een goede biopic is. Het is een mooi eerbetoon aan de N.W.A. en in het bijzonder Eazy-E. De film is dan ook aan de overleden rapper opgedragen. Na het bioscoopsucces verschijnt de film op DVD en Blu-ray Disc op de markt en ik ben zeer te spreken over de Blu-ray die vanaf 20 januari verkrijgbaar is. Het beeld, dat in het formaat 2.40:1 op de schijf staat, is haarscherp en vrij van storende factoren zoals ruis of fletse kleuren. De DTS-HD Master Audio 5.1 klinkt subliem en zeker in de muzikale hoogtepunten komt deze soundtrack uitstekend tot zijn recht.

Op het gebied van bonusmateriaal heeft de consument ook niets te klagen, want de Blu-ray is opgevuld met interessante extra’s, zoals verschillende specials waarin men niet alleen meer achtergrondinformatie verschaft over de N.W.A., maar ook over de productie van de film. En er zijn ook verwijderde scènes en audiocommentaar aanwezig. Een mooie bonus is dat de schijf naast de normale bioscoopversie van Straight Outta Compton ook de Director’s Cut bevat en deze versie duurt maar liefst 20 minuten langer. Kortom, een mooie release van een geweldige film die je naar mijn gezien moet hebben. Ook als je geen fan bent van hiphop- en rapmuziek.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

6 thoughts to “Straight Outta Compton (2015) Blu-ray Disc recensie”