Stowaway

Stowaway (2021) recensie

StowawayEen goed Science Fiction-drama gaat er altijd in als zoete koek. Goede films, zoals Apollo 13, Sunshine en Ad Astra zijn daar goede voorbeelden van. Regisseur Joe Penna doet eveneens een poging om een indrukwekkend drama, dat zich in de ruimte afspeelt te regisseren. Maar mag de Netflix Original Stowaway, met Anna Kendrick, Toni Collette en Daniel Dae Kim zich scharen in het rijtje van de eerdergenoemde films?

Samenvatting van het verhaal – Zoe Levenson (Anna Kendrick), David Kim (Daniel Dae Kim) en Marina Barnett (Toni Collette) worden geselecteerd voor een belangrijke missie naar de rode planeet Mars. Met een geavanceerd ruimteschip beginnen ze aan het experiment en de eerste dagen verlopen soepel en volgens plan. Totdat ze ontdekken dat er iemand aan boord het ruimteschip is. Technicus Michael (Shamier Anderson) is per ongeluk meegereisd en wanneer hij ontwaakt komt hij tot de ontdekking dat een terugkeer naar de Aarde geen optie is. Er zit niets anders op dan het avontuur uit te zitten, maar het ruimtevaartuig is niet gebouwd voor het huisvesten van vier personen. De bemanningsleden staan dan ook voor een helse uitdaging als de zuurstofvoorraad begint te slinken.

Recensie – Het concept van Stowaway vind ik enorm interessant en natuurlijk moet er aan boord het ruimteschip iets fout gaan om een goed drama te creëren. Met slechts vier hoofdrolspelers en een eentonige setting in de vorm van het kille interieur van het ruimteschip, leunt de film compleet op de acteerprestaties en de uitwerking van het verhaal. Dan moet je als filmmaker wel een extra tandje bijzetten om de kijker een vermakelijke film voor te schotelen. Maar Joe Penna is daar toch redelijk goed in geslaagd. Hoewel, Stowaway als ruimtedrama niet zo sterk is als de genregenoten.

Het acteerwerk is goed te noemen, maar persoonlijk kon ik geen band met één van de personages opbouwen. En dat is toch vrij cruciaal wanneer je de vier bemanningsleden ziet worstelen met de moeilijke keuzes, die ze moeten maken. Want door het zuurstoftekort zal iemand zich moeten opofferen. De spanning komt nog in de vorm van dappere pogingen van de bemanningsleden om meer zuurstof te vergaren en in deze momenten spelen de overtuigende special effects een belangrijke rol. Het is fascinerend om te aanschouwen hoe zij de gevaren trotseren om het leven van een bemanningslid te redden. Dat Stowaway onderhoudend genoeg is, staat als een paal boven water. Maar het is net alsof je andijvie zonder spekjes eet. Een extra ingrediënt om Stowaway als een topper te bestempelen wordt simpelweg gemist.

3