Stir of Echoes (1999) recensie

In de angstaanjagende horror/thriller Stir of Echoes speelt Kevin Bacon de rol van kabeltrekker Tom Witzky. Die zich na een buurtfeestje voor de lol laat hypnotiseren door zijn schoonzus. Maar na de hypnose begint hij dingen te zien en hij heeft visioenen van een dood meisje. Hij is vastberaden om uit te zoeken wie het meisje is. Ondanks dat zijn vrouw en zijn zoontje hem meerdere malen vragen om zijn zoektocht te staken.

Geestverschijningen

Een piepjonge Jennifer Morrison speelt de rol van de geestverschijning Samantha. Een meisje dat in de buurt heeft gewoond, maar van de één op de andere dag spoorloos verdwenen is. Haar verschijningen in de film van regisseur David Koepp zijn angstaanjagend en komen onaangekondigd. De schrikmomenten zijn dan ook zeer effectief terwijl de horrorfilm zeker onder de huid kruipt. Als kijker wil je ook ontdekken waarom de geest van Samantha zich aan Tom laat zien.

Kevin Bacon

Dat Kevin Bacon een verdienstelijke acteur is heeft hij voor de hoofdrol in Stir of Echoes veelvuldig bewezen en ook in de horrorfilm van Koepp laat de acteur zich gelden. Zijn krankzinnige gedrag, dat gepaard gaat met een aantal woede-uitbarstingen, lijken authentiek. Het is dan ook jammer dat Kathryn Erbe de rol van zijn vrouw Maggie minder overtuigend speelt. Dat doet toch een beetje afbreuk aan de geloofwaardigheid van de film.

Angstaanjagend

Maar dat Stir of Echoes één van de beste bovennatuurlijke horror/thrillers is, staat als een paal boven water. Mede te danken aan het sterke verhaal en de goede acteerprestaties van Bacon. Die de film toch grotendeels in zijn eentje draagt. De spanning is continu aanwezig terwijl een aantal schrikmomenten en de zenuwslopende opbouw naar een verrassende climax voor een naargeestige sfeer zorgen. Het is dan ook een topper in het subgenre die zeker niet mag worden overgeslagen.

Waardering: 4 uit 5.